RCH 155
Сподіваюсь, вже за кілька місяців наші Збройні Сили,
нарешті, отримають ще один тип сучасних артилерійських систем – німецьку 155-мм
САУ RCH 155. Система ця цікава, насамперед, з двох міркувань. Це перша запущена у виробництво
самохідка, штатний екіпаж якої складається лише з двох осіб – механіка-водія і
командира. Процес ведення вогню в ній повністю автоматизований, що, власне,
відображено в назві: RCH – Remote Controlled Howitzer, тобто, «дистанційно керована гаубиця».
Ну, а друга особливість – це те, що саме ЗС України стануть стартовим
експлуатантом RCH 155 і першими випробують її в бою.
Створена самохідка концерном Krauss-Maffei Wegmann (нині відомий під назвою KNDS Deutschland) як похідний продукт від САУ PzH
2000. Ця «панцергаубиця» має
унікальні експлуатаційні характеристики (що підтверджено бойовим застосуванням
в російсько-українській війні), але один недолік – недостатню стратегічну
мобільність. Простіше кажучи, вона надто велика і важка для більшості
військово-транспортних літаків, насамперед – для європейського А400М. Тож з
використанням технічних рішень PzH 2000 був створений артилерійський
модуль AGM (Artillerie-Geschütz-Modul), який можна було монтувати на різних
шасі. Поки випробовували його на гусеничних (від пускової установки М270 РСЗВ MLRS та від БМП ASCOD 2), все йшло непогано.
Але коли спробували монтувати на колісні – виявилось, що така САУ не вміщається
у вантажну кабіну А400М через завелику висоту. Тому компанія допрацювала AGM, зменшивши його висоту. Так і з’явилась
RCH 155.
Про створення RCH 155 було оголошено 2014 р., а прототип на шасі чотиривісного БТР «Боксер» вперше
представили публіці під час оборонної виставки Eurosatory, яка проходила в Парижі у червні 2016 р. За балістичними
характеристиками RCH 155 аналогічна PzH 2000 – вона має ствол завдовжки 52 калібри. Автоматичша система заряджання забезпечує автономну
роботу, при цьому люди в самому гарматному модулі не знаходяться – вони перебувають
в кабіні в передній частині САУ.
Корпус RCH 155 забезпечує вищий рівень балістичного
та протимінного захисту. Він оснащений модулями балістичного захисту AMAP
(Advanced Modular Armor Protection) виробництва IBD Deisenroth (нині
Rheinmetall Protection Systems), а також комплектом протимінного захисту,
виготовленим GEKE Schutztechnik. Балістичний захист складається із поєднання
рознесених аркушів сталевої броні високої твердості та композитних керамічних
додаткових броньових модулів. Завдяки цьому корпус САУ забезпечує балістичний
захист рівня 4 STANAG 4569, тобто, захищає від 14,5x114 мм бронебійних куль з
дистанції 200 м. В лобовій проєкуції корпус витримує влучання бронебійних
снарядів калібру 30х165 мм. Машина також оснащена багатошаровими плитами
підлоги, здатними витримати детонацію 10 кг тротилу під колесами або корпусом. Рівень
захисту артилерійського модулю, башта якого виготовлена з легкої алюмінієвої
броні, забезпечує захист від пострілів стрілецької зброї калібру 7,62 мм та
осколків артилерійських снарядів.
Важить САУ немало – близько 39 тонн. Довжина її становить
10,4 м, ширина – 3 м, висота – 3,6 м. RCH 155 оснащується дизельним двигуном
MTU V8 19TE20/21 потужністю 815 к.с. (на оригінальному БТР «Боксер» - 710 к.с.)
з автоматичною коробкою передач. САУ може розвивати максимальну швидкість по
шосе 100 км/год із максимальним запасом ходу 700 км. Машина подолати траншею
шириною 2 м, брід завглибшки 1,2 м і вертикальну перешкоду заввишки 0,8 м.
Артилерійський модуль САУ RCH 155 забезпечує
автоматизовану навігацію та керування вогнем, а також повністю автоматизоване
наведення гармати, заряджання снарядів і заряду. Унікальними характеристиками RCH 155,
що відрізняють її від усіх інших сучасних САУ, є можливість ведення вогню на
ходу і можливість горизонтального наведення в діапазоні 360°. Діапазон кутів
вертикального наведення становить від -2,5 до +65°. Боєкомплект САУ – 30 снарядів
і 144 модулі зарядів (максимальний заряд становить шість модулів).
З маршового положення на дорозі RCH 155 може бути
готовий випустити перший снаряд менш ніж за 20 секунд, вистрілити до 9 снарядів
за одну хвилину та залишити позицію менш ніж за 10 секунд, що запобігає
контрбатарейному вогню. Висока скорострільність дозволяє RCH 155 вести вогонь в
режимі псевдозалпу (MRSI) до п’яти снарядів – проміжок часу між влучанням в
ціль першого та останнього снаряда становить лише дві секунди. Дальність стрільби
снарядом з донним газогенератором сягає 40 км, каліберним далекобійним снарядом
V-LAP – 54 км; можуть використовуватись також підкаліберні снаряди «Вулкано» та
різні типи керованих снарядів.
Стандартне обладнання RCH 155 включає повністю
автоматичну електричну систему наведення гармат, комп'ютеризовану систему
управління вогнем з інтегрованим балістичним калькулятором і можливістю обміну
даними із системою управління артилерією, а також високоточну навігаційну
систему з підтримкою GPS або без неї. САУ також оснащена системою кондиціонування
повітря, системою захисту від ЗМУ, а також системою пожежогасіння в моторному
відсіку.
Україна наразі має отримати 54 САУ RCH 155 у трьох
дивізіонних комплектах. Перших 18 САУ (на суму 216 мільйонів євро) були
замовлені 17 вересня 2022 р. Планувалось, що вони надійдуть на початку 2024 р.,
але зараз термін виконання замовлення змістився до кінця року. Ще дві партії
(по 18 САУ) були замовлені, відповідно, в лютому і червні 2024 р.
Другим замовником RCH 155 стала Велика Британія, яка
у квітні 2024 р. обрала цю САУ як заміну для AS-90. Потреба в нових САУ визначається від 96 до 116
екземплярів. Ця закупівля, ймовірно, буде реалізована спільно з Німеччиною.
Бундесвер потребує 168 нових САУ (ймовірно, доведеться обмежитись 120), а на
придбання перших 80 вже зарезервовані кошти у спеціальному фонді.
Інші потенційні покупці – це Швейцарія та Іспанія. В
першій з них RCH 155 є фіналістом конкурсу (разом з «Арчером») з 2022 р.,
але рішення ще не ухвалене. В цьому контексті слід розглядати появу другого
прототипу САУ на п’ятивісному шасі «Піраньї». «Піранья» підійшла б і Іспанії,
яка оголосила план радикального оновлення артилерії шляхом закупівлі 145 САУ –
36 на колісному шасі і 109 на гусеничному. Гусеничний варіант для Іспанії міг
би використовувати шасі БМП ASCOD 2.
Безумовно, RCH 155 – це високотехнологічний продукт, який поєднує найбільш
передові рішення як в артилерійській частині, так і в шасі. Та все ж в мене є
певні сумніви. Екіпаж з двох осіб – це добре для армії мирного часу, це
економить кошти на утримання особового складу. А як це працюватиме за умов інтенсивних
бойових дій? Як такий малий екіпаж здійснюватиме техобслуговування, польовий
ремонт, та, зрештою, маскування САУ? І ще одне. PzH
2000 може вести вогонь в режимі ручного заряджання – якщо зламався автомат. Чи
може так працювати RCH 155?
Оновлення від 05.11.2024
Швейцарія обрала для заміни своїх М109 самохідку RCH 155 на п'ятивісному шасі Piranha IV. Кількість запланованих до закупівлі САУ поки не оголошена.
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете
докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 4731 2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар