Польський малий калібр: для моря і для суходолу

 

OSU-35К на тральщику "Мева"

Одним з цікавих продуктів польської оборонної промисловості є 35-мм артсистема OSU-35К, яка первісно створювалась для озброєння кораблів, але невдовзі, ймовірно, потрапить і в наземні частини ППО. Придивимось до неї докладніше.

 

Ще у 2012 р. в Польщі була ініційована програма створення корабельної артустановки зі швейцарською 35-мм гарматою KDA і інтегрованою оптоелектронною головкою ZGS-158. Навесні 2016 р. прототип OSU-35 встановили для випробувань на корветі «Кашуб». Тести, які тривали до кінця 2018 р., показали необхідність внесення низки суттєвих змін, насемперед – зниження маси елементів системи, а також інтеграції артустановки з корабельною бойовою інформаційно-керуючою системою. До цього додались зміни, запроваджені з ініціативи самих проєктантів і зумовлені технологічним прогресом в галузях конструкційних матеріалів, приводів наведення, систем передачі даних тощо. Підсумком стала поява системи OSU-35К, в якій від першого прототипу незмінними лишились тільки гармата KDA і деякі елементи оптоелектронної головки. З листопада 2022 р. OSU-35К випробовувалась на тральщику «Мева» (третьому кораблі проєкту 258). Такі артустановки отримають усі шість тральщиків цього типу (три з яких ще тільки будуються) як основне озброєння, а як допоміжне – передбачається іх застосування на нових фрегатах проєкту 106.

Артустановка АМ-35
 

Система OSU-35К складається з чотирьох основних елементів: артилерійської частини АМ-35, інтегрованої оптоелектронної головки ZGS-35, блоку управління BSKO-35 і резервного пульту управління RSKO-35. Маса системи (без боєкомлекту) становить 3300 кг.

 

АМ-35 забезпечує круговий горизонтальний обстріл, а діапазон кутів вертикального наведення становить від -10 до +85°. Швидкострільність гармати – 550 постр./хв. Подача снарядів – двобічна, з двох скриньок місткістю по 100 снарядів. Можливе застосування як звичайних снарядів (у т.ч. підкаліберних), так і програмованих АВМ (для цього служить індукційний програмуючий пристрій на зрізі ствола). Максимальна ефективна дальність стрільби становить 4800 м, досяжність за висотою – 3500 м.

Оптоелектронна головка ZGS-35
 

Оптоелектронна головка ZGS-35 включає тепловізор, який працює в діапазоні 3-5 мікрон, цифрову телекамеру, лазерний віддалемір (частота оновлення його даних становить 10 Гц, що дозволяє працювати по швидкісних цілях; дальність дії – 30 км), автоматичну систему супроводу цілі і пристрій розпізнавання «свій-чужий». Головка стабілізована у двох площинах, а точні приводи наведення забезпечують синхронізацію оптичної осі сенсорів і осі гармати. Важить ZGS-35 140 кг.

 

Консоль оператора МОС

Блок управління BSKO-35 інтегрує в режимі реального часу всі елементи OSU-35К і забезпечує спряження з корабельною бойовою інформаційно-керуючою системою. Він забезпечує роботу OSU-35К в автоматичному, напівавтоматичному і ручному режимах. Консоль оператора МОС має два монітори з діагоналлю 24 дюйми (61 см), які служать для відображення ситуації, а також допоміжний монітор з діагоналлю 15 дюймів (38 см), на який виводиться інформація про стан і функціонування системи. Є також джойстик, трекбол і клавіатура.

Резервний пульт управління RSKO-35
 

Резервний пульт управління RSKO-35 забезпечує ведення вогню в ручному режимі з використанням камери, встановленої на артустановці АМ-35. Він використовується у разі виведення з ладу блоку BSKO-35 чи головки ZGS-35.

 

Характеристики і габарити корабельної системи OSU-35К зумовили цілком зрозуміле прагнення перенести її на суходіл. Так з'явилась концепція артсистеми SA-35, яка базується на елементах OSU-35К. Артустановка АМ-35 в оптоелектронна головка ZGS-35 взяті майже у незміненному вигляді (опціонально пропонується заміна тепловізора на іншу модель, оптимізовану для роботи на суходолі, а також застосування телекамери зі збільшеним полем зору). В системі управління використані окремі вузли від BSKO-35 (без консолі МОС), а RSKO-35 в сухопутному варіанті стає не резервним, а основним засобом управління. Все це монтується на стандартному піддоні, довжина і ширина якого відповідають габаритам 20-футового контейнера. Платформа транспортується тривісним автомобілем «Єльч» P663D.43 (або іншим з відповідною вантажопідйомністю), а на місцевості встановлюється на чотирьох опорах-домкратах. Розробник пропонує і більш «просунутий» варіант, доповнений малогабаритним радаром «Туга» з АФАР.

Ескіз установки SA-35
 

Наразі SA-35 існує лише в віртуальному вигляді. Розробник обіцяє, що в разі виділення коштів він зможе представити прототип на випробування за 24 місяці (а у варіанті з радаром – за 36 місяців). З огляду на темп еволюції озброєння в російсько-українській війні – терміни дуууже довгі. Ну, але дехто в Польщі, вочевидь, ще мислить категоріями мирного часу. При цьому SA-35 потрібна Війську Польському – і не тільки як складова системи ППО «Піліца+» (про яку я розповідав минулого літа), але й як заміна антикварним 57-мм зеніткам S-60МВ, які досі служать в береговій ППО ВМС Польщі. Та й нам така система придалася б...

 

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9

 

Приватбанк: 4731 2196 4166 1818

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Велика дурниця: самохідний міномет АМ120

Український "Пат"

NASAMS - для Норвегії, для світу і для України