NORA-B52

 

Прототип САУ NORA-B52NG

У попередньому матеріалі я розповів історію причіпної «Нори». Сьогодні ж – про самохідний варіант.

Розробка останньої системи в програмі NORA — самохідної гармати-гаубиці 152 мм NORA-B — зумовлювалась тактичною потребою впровадження у механізовані підрозділи самохідних артсистем підвищеної маневреності, які завдяки автоматизації забезпечують скорочення часу реакції системи і підвищену ймовірність виживання на вогневій позиції.

У попередньому аналізі (проведеному 1984 року) розглядалися три варіанти конструкції:

а) САУ з баштою, встановленою на шасі танка M84 (який вже був прийнятий до серійного виробництва);

б) САУ з баштою, встановленою на шасі новопроєктованого позашляховика з колісною формулою 8x8 (з бортовою трансмісією і незалежною підвіскою коліс);

в) САУ з відкритим монтажем (без башти) озброєння на платформі колісного автомобіля FAP 2832 формули 8x8 (який було освоєно для ракетної системи ORKAN).

Обрали третій варіант, оскільки він, окрім виконання основних технічних вимог, був найбільш прийнятним з точки зору співвідношення ціна – ефективність. Аналіз показав, що ціна САУ з відкритим монтажем на платформі позашляховика 8x8 була б лише до 20% більшою за ціну причіпної гармати і тягача для її транспортування. Варіант САУ з баштою на шасі новопроєктованого автомобіля 8x8 був би приблизно вдвічі дорожчим, а варіант з баштою на шасі танка M84 — близько вчетверо дорожчим за обраний варіант.

При визначенні концепції САУ NORA-B конструктори намагались максимально використати досвід і результати попередніх розробок, тому було прийнято, що САУ матиме артилерійську частину від NORA-C3 (включаючи ствол калібру 152 мм завдовжки 46 калібрів, колиска, противідкатний пристрій, верхній станок, механізми наведення, осьовий підшипник для монтажу на платформі та напівавтоматичний досилач снаряда), з можливістю конвертації у калібр 155 мм.

У до кінця 1990 року було проведено заводські випробування дослідного зразка NORA-B. Пізніше, протягом 1991 року, у зв’язку з виявленим інтересом однієї з країн Близького Сходу, в рамках підготовки САУ для демонстрації були усунені деякі недоліки, виявлені під час конструкторських випробувань прототипу. Також виконано конструкторські підготовки для встановлення ствола 155 мм довжиною 45 калібрів замість 152 мм і розпочато роботу над модифікацією зарядної камери для використання снаряда 155 мм з безгільзовим пороховим зарядом.


NORA-B52 K0 на шасі FAP 2832


Після остаточного скасування санкцій на торгівлю озброєннями, підприємство «Jugoimport-SDPR» (після 2000 року) активізувало маркетингові заходи з метою продажу наявної продукції та тих розробок, які раніше було розпочато. «Jugoimport-SDPR» наприкінці 2002 року уклав рамкову угоду з М’янмою щодо продажу 155-мм САУ NORA-B52 четвертого покоління (зі стволом довжиною 52 калібри), дальність якого повинна перевищувати 41 км (при використанні боєприпасів, що складаються зі снаряда типу ERFB-BB та порохового заряду з 10 зони).

Предметом угоди була поставка:

·       САУ калібру 155 мм, реалізованих на основі використання вузлів причіпної 130-мм гармати M46;

·       відповідної кількості боєприпасів великої дальності зі снарядом типу ERFB-BB;

·       батарейних систем командування та управління вогнем (СКУВ).

До реалізації проєкту залучили такі організації:

– Військово-технічний інститут для участі у фазі розвитку за такими напрямками: розробка частини конструкторської документації для САУ; визначення рішення снаряда зі снарядом типу ERFB-BB; визначення структури СКУВ; участь у доопрацюванні дослідного зразка 152-мм САУ NORA-B та у розробці й випробуванні дослідного зразка 155-мм САУ NORA-B52; розробка балістичних обчислювачів для інтеграції у вибрану систему СКУВ; розробка таблиць стрільби.

– «Lola sistem» (Белград) — доопрацювання дослідного зразка NORA-B, виготовлення прототипу NORA-B52, а також серійне виробництва знарядь для поставок замовнику; пізніше, під час виготовлення серійних САУ, було ухвалено рішення про основних кооперантів (іноземних і вітчизняних) для виготовлення важливих поковок та відливок, механічної обробки стволів, закупівлі шасі автомобіля, гідравлічних та електричних компонентів;

– «Sloboda» (Чачак) — комплектування снаряда ERFB-BB у фазі розробки та для серійних поставок замовнику; пізніше було прийнято рішення здійснювати комплектування снарядів у співпраці з технологічними партнерами (зі Словаччини для снаряда ERFB і вітчизняною фірмою EDePro для газогенераторного модуля);

– «Milan Blagojević – Namenska» (Лучани) — розробка і виробництво метальних зарядів;

– «Senzor – Infiz» (Земун) — займалась комплектуванням батарейної системи командування і управління вогнем (СКУВ) у співпраці з ВТІ та іноземним технологічним партнером (зі Словенії).

У попередній фазі розробки (липень–вересень 2002 року) було приведено до робочого стану дослідний зразок 152-мм САУ NORA-B та сформовано модель батарейної системи СКУВ для демонстрації делегації замовника наприкінці вересня 2002 року.

У першій фазі розробки (2003 рік) проведено доопрацювання окремих вузлів дослідного зразка NORA-B, щоб забезпечити успішний показовий стрільби делегації замовника (червень 2003 року), а до кінця 2003 року проведено внутрішні випробування удосконалених рішень, спрямованих на підвищення стабільності САУ під час стрільби.

У другій фазі розробки (2004–2005 рр.) розпочато виготовлення прототипу самохідного 155-мм САУ NORA-B52 на шасі російського автомобіля КамАЗ-63501 (8x8).

Внутрішні випробування прототипу проводилися поступово (залежно від обсягу виконаних робіт і потреби перевірки усунення виявлених недоліків), починаючи з січня 2005 року (початок першої частини випробувань) і до кінця травня 2006 року (завершення четвертої частини випробувань).

Паралельно з випробуваннями прототипу на початку 2005 року розпочато виготовлення першої партії САУ (одна батарея) і першої серії боєприпасів. Поставки САУ замовнику почались у жовтні 2006 року. За домовленістю з замовником усі батарейні СКУВ були поставлені раніше (наприкінці 2004 року) для можливої експлуатації на модернізованих гаубицях 105 мм M56/33 і M2A1/33.

Серійні САУ NORA-B52 виготовляються на шасі КамАЗ-63501. У процесі виробництва САУ еволюціонувала. З’явилось кілька варіантів, розібратись з якими досить непросто. Та все ж ми спробуємо. Отже:

- К0 – дослідний зразок на шасі FAP 2832 з відкритою установкою гармати і ручними приводами наведення;

NORA-B52K1 армії Кенії

- К1 – шасі КамАЗ-63501, напівзакрита установка гармати, автономна навігаційна система, автоматизована система управління вогнем;

- М03 (K1S) – варіант К1 для армії Сербії;

- КЕ – експортний варіант з автоматизованим заряджанням і напівзакритою установкою гармати;

Сербські САУ М15. Цікавий склад додаткового озброєння: крім 12,7-мм кулемета М87 на турелі кабіни, встановлена ще й 20-мм гармата М55 (в одноствольному виконанні) над стволом основної гармати

- К-І (сербське позначення – М15) – нова броньована повністю закрита башта з автоматом заряджання на 12 пострілів (загальний боєкомплект – 36 пострілів), нова кабіна, система захисту від зброї масового ураження, автоматична протипожежна система, димові гранатомети, радар для вимірювання швидкості снаряда та інші удосконалення. Маса порівняно з К1 зросла з 28 до 34 т;

САУ М21

- М21 – варіант з посиленим бронюванням (рівень 2 STANAG 4569) і новою дворядною кабіною;

- NG варіант на шасі MAN зі зміненою системою заряджання (автомат на 30 пострілів, загальний боєкомплект – 36 пострілів), новою системою управління вогнем та іншими удосконаленнями.

Дальший розвиток самохідної «Нори» призвів до появи радикально оновленого варіанту MGS-25 «Александр», але ця САУ заслуговує на окрему розповідь.

Для повноти картини треба ще згадати боснійську САУ Н-155, створену фірмою BNT-Tvornica. Це артилерійська частина від причіпної «Нори», встановлена на тривісне шасі FAP 2026 з дворядною броньованою кабіною. Самохідка має автомат заряджання на шість пострілів і сучасною системою управління вогнем. Н-155 суттєво легша від NORA-B52 – вона важить 23 т.




Н-155 вперше демонструвалась у 2017 році. У 2021-му її показали на IDEX-2021 в ОАЕ, але замовлень на цю САУ так і не надійшло. А ось NORA-B52 стала доволі успішним експортним продуктом. 30 (за іншими даними, 36) САУ отримала М’янма, 42 (за іншими даними, 30) – Бангладеш, 24 – Кіпр, 30 – Кенія, є замовлення від Алжиру (на 48 САУ) і Азербайджану (теж 48). Сербія ж має 18 (за іншими даними, 24 САУ) і замовила ще 24 NORA-B52NG. Останній варіант навіть в 2021 році випробовувався у США.

САУ М15

Тактико-технічні характеристики САУ NORA-B52 (у варіанті К-І)

 

Бойова маса, т

34

Довжина, мм

11000

Ширина, мм

2950

Висота, мм

3450

Екіпаж, чол.

3-5

Кут вертикального наведення, град.

-3, +65

Кут горизонтального наведення, град.

60

Швидкострільність, постр./хв

до 12

Дальність стрільби, км

41

Потужність двигуна, к.с.

410

Максимальна швидкість по шосе, км/год

90

Запас ходу по шосе, км

1000

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9

Приватбанк: 5168 7456 7352 6783

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Польський малий калібр: для моря і для суходолу

Як росіяни намагались створити скрєпний HIMARS і що з цього вийшло

Перший "сапог", або ж совєтський "Панцершрек"