NORA-A
У 1975 році ЮНА планувала розпочати радикальну реформу та модернізацію своєї
артилерії. Артилерійські підрозділи мали отримати нові системи озброєння.
Основне завдання полягало в оснащенні армії системами озброєння більшого
калібру, з більшою дальністю та вищою ефективністю. Крім того, планувалось
стандартизувати калібри.
На дуже вигідних умовах СРСР передав ліцензію на
виробництво 152-мм гармати-гаубиці зразка 1955 року (Д-20) і боєприпасів до
неї, а також 122-мм САУ 2С1 і причіпної гаубиці Д-30. На основі отриманої
конструкторської документації Д-20 в Югославії була розроблена причіпна гаубиця
«Нора-А».
Назва NORA сербською розшифровується як Nоvо Oруђе Aртилљеријe — Нове
Артилерійське Озброєння.
NORA М-84 є ствольною артилерійською системою югославського та сербського
виробництва. До неї належать артилерійські системи калібру 152 і 155 мм, які
були розроблені Військово-технічним інститутом у Белграді (VTI — Vojno Tehnički
Institut) для Югославської народної армії (ЮНА, JNA — Jugoslavenska
Narodna Armija) у період з 1975 по 1984 рік і виробляються до сьогодні. Спочатку
виробництво здійснювалося на машинобудівному комбінаті BNT у місті
Нові-Травник, Боснія. Згодом було збудовано другу виробничу лінію у Великій
Плані, Сербія.
Керівник проєкту Анастас Палігорич рекомендував калібр 155 мм, який відповідав
155-мм гаубицям M65 (копія американської М114), що використовувалися в ЮНА.
Проте військові обрали калібр 152 мм.
Було заплановано створення трьої варіантів:
- причіпна
NORA-А 152 мм з довжиною ствола 39 калібрів;
- самохідна
NORA-В 152 мм, L/45;
- саморушійна
NORA-С 152 мм, L/45.
Про NORA-В поговоримо окремо, сьогодні ж – про причіпний і саморушійний
варіанти.
Робота над NORA розпочалася у 1975 році, і в травні 1980 року перший
прототип NORA-А прибув до Випробувального інституту (TOC — Tehnički opitni
centar) у Белграді. Розробку завершено у 1984 році. ЮНА взяла на озброєння
гаубицю NORA-А під позначенням М-84 NORA. У 1989 році з’явився варіант з іншим
метальним зарядом і новою системою озброєння, який мав меншу масу, ніж M-84B1.
M-84B2 оснащено пневматичним досилачем, який працює під будь-яким кутом
підняття ствола й забезпечує 30 робочих циклів заряджання при стандартному
наповненні стисненим повітрям.
Розробку NORA-С було зупинено у 1991 році. Роботи над варіантом NORA-В також
було перервано, але відновлено у 2001 році й успішно завершено у 2006-му.
Причіпна гармата-гаубиця NORA-A була розроблена шляхом модернізації Д-20 з з
метою збільшення дальності стрільби (з 17 км до 24 км) і підвищення
маневреності вогнем (кут піднесення збільшено до +63°). Дальність було
збільшено завдяки застосуванню нового балістичного рішення: встановленню нового
ствола довжиною 40 калібрів із новоспроєктованою зарядною каморою об’ємом
близько 18 л; розробці нового фугасного снаряда з оптимізованою передньою
ведучою частиною та донною виїмкою; розробці нової конструкції порохових
зарядів для новоспроєктованої латунної гільзи.
Після успішного завершення випробувань дослідних партій гармат і
боєприпасів, причіпну 152-мм гармату-гаубицю NORA-A взяли на озброєння ЮНА під
позначенням M84.
Починаючи з 1983 року, у співпраці з канадською компанією SRC, розроблялася 155-мм
гармата M46/84. Проєкт передбачав конверсію 130-мм гармати M46 шляхом
встановлення модернізаційного комплекту, основу якого становить ствол калібру 155
мм довжиною 45 калібрів з зарядною каморою об’ємом близько 23 л; освоєння
виробництва снарядів типу ERFB-BT, ERFB-BB і газогенераторів за ліцензійною
документацією, отриманою за договором із компанією SRC; освоєння нових
порохових зарядів для новоспроєктованої подовженої латунної гільзи і 155-мм
снарядів ERFB (за документацією SRC). Завдяки цим удосконаленням снарядом ERFB-BB
з гармати М46/84 досягнуто максимальну дальність стрільби 39 км (приблизно на 45
% більше від показника гармати M46). Метою створення цього зразка було
дотримання світового тренду розвитку в розвитку артилерії і створення можливості
запропонувати потенційним замовникам артилерійську систему третьої ґенерації (ствол
довжиною 45 калібрів, об’єм зарядної камори 23 л).
У 1986 році на озброєння ЮНА взяли конвертовану 152-мм гармату M46/86,
отриману таким самим способом, як і експортний варіант 155-мм гармати M46/84. У
цьому випадку довжина ствола становила 46 калібрів (для варіанту 152 мм).
Програма NORA була продовжена у 1984 році розробкою саморушійної 152-мм гармати
NORA-C. Предметом першої фази розробки були дослідження в галузі визначення
концепції допоміжної рухової групи та реалізації функції керування і
самостійного переміщення знаряддя на вогневій позиції. На основі NORA-A був
створений демонстратор технології NORA-C1, на якому для приводу було
використано бензиновий двигун повітряного охолодження від з автомобіля VW
VARIANT, а для передачі потужності застосовувалися імпортні гідромотори
великого крутного моменту (встановлені на ведучі колеса), також було
впроваджено гідравлічне керування ведучими колесами.
У другій фазі розробки NORA-C1 переобладнали у варіант NORA-C2, на якому
проводилися дослідження можливих рішень напівавтоматичного досилача снаряда (з
електроприводом ланцюга) та підйомного механізму (шляхом встановлення
сервопідсилювача малої потужності на колесо механізму підйому).
У 1987 році розпочали розробку і виготовлення зразка NORA-C3, у якому використали
балістичне рішення конвертованої 152-мм гармати M46/86.
Використання боєприпасів з більшою енергетичною потужністю призвело до
збільшення сили віддачі, тому був спроектований новий верхній станок підвищеної
міцності, який забезпечував збільшення кута піднесення ствола (з 45° до 63°) та
встановлення механізмів напівавтоматичного (гідравлічного) наведення ствола по
вертикалі та горизонталі і напівавтоматичного досилача снаряда.
Були спроектовані нові вузли нижнього станка, станин лафета і ходової
частини гармати щоб забезпечити встановлення силової установки (дизельний
двигун потужністю 54 кВт та гідромотори), елементів керування основними та
допоміжними колесами (лівим і правим, на станинах лафета), гідропневматичної підвіски
коліс (використовується для опускання гармати на ґрунт при підготовці до
стрільби і піднімання при переведенні у маршовий режим), сидіння і панелі
управління водія, гідроприводів розведення/зведення станин лафета.
Силова установка забезпечує переміщення гармати на вогневій позиції та на
коротких відстанях (з швидкістю до 12 км/год по дорогах і 6 км/год поза
дорогами), а також для приводу механізованих вузлів гармати.
Однією з ключових технологій, освоєних під час створення гармати NORA-C3,
було виготовлення повільнохідних гідромоторів з високим
крутним моментом за документацією Інституту «Михайло Пупін» на «Фабриці
інструментів» у Требінє. До кінця 1989 року було завершено виготовлення та заводські
випробування дослідного зразка гармати, однак через значне скорочення бюджету коштів
на виготовлення передсерійної партії не знайшлось.
Розвиток причіпних артсистем NORA продовжився і у ХХІ столітті. У підсумку
це сімейство включає такі варіанти:
·
NORA М-84 — базовий варіант, виготовлений у
кількох екземплярах;
·
NORA М-84B1 — збільшений об’єм зарядної камери
до 18 л і знижена маса до 6,88 т; наймасовіший варіант із дальністю стрільби
34,5 км;
·
NORA М-84B2 — варіант із пневматичним досилачем
(заправки повітрям вистачає на 30 снарядів);
·
M46/84 та M46/86 — переобладнані радянські
130-мм гармати М-46 у стандарт NORA калібру 152 або 155 мм L/45 з установленням
інших компонентів, розроблених у межах програми NORA;
·
NORA А1 — полегшена версія калібру 155 мм L/39 з
підвищеною швидкострільністю — 8 пострілів на хвилину;
·
M08, калібр 155 мм — подальший розвиток гармати
M46/84 L/45 з покращеними характеристиками стрільби на дальність понад 40 км снарядом
M05;
За межі колишньої Югославії
причіпні «Нори», наскільки мені відомо, не постачались. За інформацією
кількарічної давнини 17 таких артсистем мала Боснія і Герцеговина, 21 –
Хорватія і 52 – Сербія. Усі вони – калібру 152 мм. Свіжий «Мілітері Беленс»
вказує на наявність таких гармат лише у Сербії – 36 штук. Можливості для
виробництва цих артсистем є як в Боснії, так і в Сербії.
2 червня 2025 р. полк вогневої підтримки «Дніпро-1» (бригада Національної
поліції «Лють») опублікував відео з артсистемою, дуже схожою на «Нору» у
варіанті М84 (тобто, на лафеті від Д-20). Ймовірно, ці гармати потрапили в
Україну з Боснії або Сербії за чиїмось посередництвом – можливо, чеським.
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 5168 7456 7352 6783
Коментарі
Дописати коментар