Онучка "Дани" - "Зузана-2"
Про різних нащадків чехословацької «Дани» ми вже неодноразово
згадували. Сьогодні ж розповімо про САУ, яка цілком може вважатись «Даниною» онучкою
– словацьку «Зузану-2».
Непогана для свого часу САУ «Дана» до середини 1990-х
років все ж встигла застаріти. При цьому мова не йшла про загальні
компонувальні рішення – високомобільна колісна самохідка з механізованим
заряджанням була цілком в тренді артилерійської моди. Проблему становила
балістика, яка відповідала гаубиці Д-20 – тобто, рівню 1950-х років. Рішення
було практично на поверхні – інтеграція з шасі й баштою САУ нового ствола, який
відповідав би стандартам НАТО. Так з’явилась «Зузана», звана також «Зузаною-2000»
і vz. 2000. Вона отримала 155-мм ствол завдовжки 45 калібрів, завдяки
чому дальність стрільби (із застосуванням снарядів з донними насадками) зросла майже
удвічі порівняно з Даною – до 39 км.
Два прототипи «Зузани» були виготовлені в 1992 р.
Допрацювання розтяглось до 1998 р. Обсяг серійного виробництва був невеликий –
16 «Зузан» придбала словацька армія, ще 12 експортували на Кіпр. Річ у тім, що
вже тоді велась розробка ще досконалішого взірця під нові західні стандарти –
САУ зі стволом завдовжки 52 калібри, а також переробленими зарядною каморою і
механізмом заряджання, які б дозволяли застосовувати модульні заряди. Нова САУ
мала набути здатності діяти в мережецентричному середовищі, взаємодіючи з системами
управління вогнем. Завдяки цьому максимальний час на підготовку до відкриття
вогню не перевищував би двох хвилин. Вимагалось також забезпечити відкритість
конструкції – тобто, її придатність до модернізації в майбутньому (зокрема, вже
на стадії розробки панувалось забезпечити в перспективі можливість ведення
вогню снарядами з наведенням по GPS). А ось суттєві зміни
в шасі не вимагались – воно вважалось достатньо добрим. Передбачалось застосування
низки імпортних систем – оглядово-прицільної системи фірми «Сажем» та
навігаційної системи «Роквелл-Коллінз».
Інформація про проєктування «Зузани-2» вперше була
оприлюднена у 2003 р. Виготовили три прототипи, які дещо різнились від серійних
САУ – наприклад, кут горизонтального наведення обмежувався 30° праворуч і
ліворуч, а кут піднесення - +70°. У 2006 р. один з прототипів випробовувався в
Індії, яка збиралась придбати 180 таких САУ. Однак на стрільбах на місцевому
полігоні прототип пошкодив ствол і противідкатні пристрої, після чого індуси втратили
інтерес до самохідки. Та допрацювання і випробування «Зузани-2» тривали.
Останній тур випробувань, після яких САУ була сертифікована, відбувся лише
навесні 2021 р.
Конструкція
Компонування «Зузани-2» відповідає «Дані» і «Зузані»:
спереду знаходиться кабіна водія, в центрі – бойове відділення з баштою, в
кормі – моторно-трансмісійне відділення. На відміну від попередниць, «Зузана-2»
має кабіну не автомобільного типу, а швидше танкового – одномісну, розташовану
посередині, доступ до якої здійснюється не через бічні двері, а через горішній
люк. Броньована башта має таку ж конструкцію, як і в «Дани» з «Зузаною»: вона
складається з двох ізольованих відділень (правого і лівого), між якими
встановлена артилерійська частина. В лівій частині знаходяться робочі місця
командира (який виконує також функції навідника) і заряджальника зарядів, в
правій – заряджальника снарядів. Тобто, екіпаж «Зузани-2» складається з
чотирьох осіб. Для забезпечення стійкості на позиції САУ має гідравлічні опори,
які керуються дистанційно – з місця водія.
Щодо рівня захисту «Зузани-2» є певні розбіжності в різних
публікаціях. За одними джерелами, він відповідає рівню 3 стандарту STANAG 4569 (захищає від 12,7-мм куль з відстані 30 м і осколків 155-мм снарядів
при підриві на відстані 60 м), за іншими – рівню 4 (від 14,5-мм куль з відстані
200 м і осколків 155-мм снарядів з відстані 30 м). Додатково САУ може бути
обладнана системою поперердження про лазерне опромінення SDIO, до якої підключаються вісім 80-мм димових гранатометів CSK-1, змонтованих у двох блоках в передній частині башти.
Силова установка САУ – 8-циліндровий V-подібний дизель повітряного охолодження «Татра» Т-3D-928 робочим об'ємом 12,67 л і максимальною потужністю 450 к.с. з коробкою
передач «Татра» 14TS-210-LN, яка забезпечує 14 передач для руху вперед і дві – назад. Масимальна
швидкість по шосе сягає 80 км/год, пересіченою місцевістю – до 30 км/год. Паливні
баки місткустю 480 л забезпечують запас ходу 600-650 км.
Для роботи САУ на позиції з заглушеним основним двигуному
в кормовій частині машини встановлений допоміжний дизель 11LD-6263GSE потужністю 34 к.с. САУ має 24-вольтове електрообладнання.
Вона обладнана протипожежною системою, системою захисту від зброї масового
ураження, кондиціонером і обігрівачем. Зв'язок забезпечується радіостанцією MOKYS, яку обслуговує командир.
Озброєння
«Зузана-2» має ствол калібром 155 мм завдовжки 52 калібри
з зарядною каморою об’ємом 23 л. Живучість ствола при стрільбі на повному
заряді становить 1500 пострілів. Затвор – клиновий. Противідкатний механізм
складається з гідравлічного гальма відкату і двох пневматичних накатників.
САУ має гідравлічний механізм заряджання. Магазин
снарядів знаходиться в правому відділенні башти. Він містить 40 снарядів, розташованих
у вертикальному положенні. Допускається застосування снарядів довжиною до 1000
мм. Магазин зарядів розташований у лівому відділення. Механізм заряджання забезпечує
швиндострільність до шести пострілів у першу хвилину після відкриття вогню і 14
– у перші три хвилини. Максимальна тривала швидкострільність становить два
постріли на хвилину. Заряджання можливе при будь-якому куті горизонтального і
вертикального наведення гармати.
«Зузана-2» може вести вогонь в режимі MRSI, коли завдяки відповідному підбору метальних зарядів і кута піднесення
ствола можна досягти одночачного влучання в ціль п’яти (за іншими даними –
навіть шести) снарядів, випущених однією САУ.
Діапазон кутів вертикального наведення становить від -3,5
до +70°. В горизонтальній площині башта обертається на 360°, але спеціальний блокувальний
механізм дозволяє ведення вогню лише в діапазоні по 60° праворуч і ліворуч від
поздовжньої осі машини.
Основні типи осколково-фугасних снарядів, які може
використовувати «Зузана-2», наведені в таблиці.
Тип снаряда |
Маса, кг |
Максимальна
дальність стрільби, км |
М107 |
43,1 |
18,1 |
MK HE ER BT |
44 |
31 |
MK DV HE BB |
47 |
32 |
M3 SD HE ER FB BT |
44 |
32 |
M3 DV HE ER FB BB |
47 |
40 |
MKM HE ER HB |
43 |
41 |
MKM DV HE ER FB BB |
44 |
43 |
Крім того, в боєкомплект «Зузани-2» входять освітлювальні
снаряди М485А2 (маса 42 кг, дальність стрільби 17,8 км, час горіння 2 хвилини).
Розробник «Зузани-2» систематично проводить роботу з
розширення її боєкомплекту. Зокрема, в серпні 2022 р. було підтверджено
сумісність САУ з далекобійними високоточними снарядами Vulcano GLR, дальність стрільби якими сягає 70 км.
Для стрільби використовуються модулі зарядів двох типів –
ВС-Е (зелені) і TC-F (білі). Перші призначені для стрільби на невеликі відстані. Як правило,
метальний заряд комплектується з одного-двох таких модулів. Другі служать для
стрільби на більші відстані; заряд у цьому разі комплектується з трьох-шести
модулів. Модулі обох типів можна компінувати, отримуючи потрібну потужність
метального заряду.
Допоміжне озброєння САУ – 12,7-мм кулемет М2НВ,
встановлений на турелі на даху башти. Його боєкомплект – 500 набоїв.
«Зузана-2» обладнана системою управління вогнем SRP з цифровим балістичним комп’ютером, інерційною навігаційною системою GEONYX-HP і приймачем супутникової системи GPS. На кольоровому сенсорному моніторі командира відображається інформація
про поточне положення САУ, вогневі завдання, метеоумови, кількість і типи
снарядів в магазині, кількість зарядів і їхню температуру, температуру ствола
тощо.
Біля ствола встановлений допплерівський вимірювач початкової
швидкості снаряді «Вейбель» MVR-700SC (діапазон вимірювання 30-3000 м/с, похибка – не більше +/-0,05%). Для
прицілювання традиційним способом слугує комплекс PAZ-2001 з прицілом-панорамою PP-81MN (з «західною» шкалою тисячних). Для вогню прямим наведенням слугує
спостережно-прицільний комплекс CM-3MR з телевізійним і тепловізійним каналами та лазерним
віддалеміром.
Для застосування з САУ «Зузана-2» призначена машина
передових артилерійських спостерігачів DPP, яка
використовує шасі словацького двовісного бронеавтомобіля «Алігатор». Екіпаж
такої машини складається з чотирьох осіб – водія, командира і двох
розвідників-спостерігачів.
Для управління в ланці «батарея-дивізіон» служить система
DELOSYS, обладнання якої монтується у тривісних бронетранспортерах «Татрапан» у
варіанті VPG. Ця система може також обслуговувати підрозділи, озброєні РСЗВ RM-70/85 «Модулар» і мінометами.
Виробництво і служба
Армія Словаччини замовила 25 САУ «Зузана-2», які мали
замінити старіші «Зузани» в 21-му артдивізіоні (Міхаловце). Цього мало б
вистачити на три восьмигарматні батареї. Перші вісім САУ армія отримала в липні
2021 р. Вони одразу ж включились в інтенсивну бойову підготовку – восени-взимку
2021 р. «Зузани-2» взяли участь в навчаннях з бойовими стрільбами на полігонах
Ожиш (Польща) і Адажі (Литва).
2 червня 2022 р. Словаччина підписала комерційну угоду
про продаж восьми САУ «Зузана-2» Україні. Перші чотири з них прибули в Україну
в першій половині серпня 2022 р., ще дві – на початку жовтня і по одній – в листопаді
2022-го і січні 2023 р. Вже в листопаді була зафіксована втрата однієї «Зузани-2»,
яка, ймовірно, стала жертвою «Ланцета».
2 жовтня 2022 р. була підписана ще одна угода вартістю 93
млн. євро – на 16 САУ цього типу – яку фінансують Німеччина, Данія і Норвегія.
Перші дві самохідки за цим контрактом передали Україні 1 серпня 2023 р. А 28
серпня «Зузану-2» офіційно взяли на озброєння ЗС України.
Тактико-технічні характеристики
САУ «Зузана-2»
Екіпаж, чол. |
4 |
Бойова маса, т |
33,8 |
Довжина, м |
14,2 |
Ширина, м |
3,12 |
Висота, м |
3,6 |
Озброєння (боєкомплект) |
155-мм гармата (40), 12,7-мм кулемет (500) |
Потужність двигуна, к.с. |
450 |
Максимальна швидкість, км/год: по шосе пересіченою місцевістю |
90 30 |
Запас ходу по шосе, км |
650 |
Перешкоди, які долаються, м: ширина рову висота стінки глибина броду |
2,1 0,6 1,2 |
Шановні читачі,
якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9
Коментарі
Дописати коментар