На варті миру і капіталізму. Ч. 4: "Снарк" - ікона джетпанку
Паралельно з розробкою оперативно-тактичних крилатих ракет у
США велося проєктування і
стратегічних літаків-снарядів. Ще в жовтні 1945 р. кільком авіаційним фірмам
були розіслані запити щодо створення такого засобу доставки ядерних боєприпасів. Вимагалась дальність польоту
Прототип нової крилатої ракети «Снарк» отримав фірмове позначення N-25 (назву «Снарк» особисто обрав Дж. Нортроп на честь персонажа поеми Льюїса
Керрола «Полювання на Снарка»). Ракета мала «літакове» компонування
з розвиненим стрілоподібним вертикальним оперенням і кілем. Розмах крил становив
-
забезпечити для КР можливість короткого надзвукового кидка на великий висоті;
- збільшити
масу корисного навантаження до
- підвищити
точність до досягнення КІВ не
більше
- збільшити
дальність польоту до
Це змусило кардинально перепроєктувати ракету. Так з'явився проєкт N-69А, що відрізнявся
збільшеними розмірами (довжина
Розробка нового
варіанта КР та виготовлення дослідних зразків велися досить швидко. Вже 6
серпня 1953 р. з полігону на мисі Канаверал стартувала перша N-69А. А ось далі
почалися проблеми. До 21 липня 1954 р. стартувало сім КР цього типу, але лише
два пуски визнали вдалими. 13 травня 1954 р. відбувся пуск останньої ракети
N-69А, що завершився катастрофою – ракета зіткнулася з літаком Т-33, з борту
якого проводилася кінозйомка.
Більшість
недоліків, що проявилися при випробуваннях N-69А, були усунені в ракеті N-69В,
випробування якої почалися 21 вересня 1954 р. Хід тестів був успішним, що
дозволило дати добро випробуванням наступної модифікації N-69С, спорядженої
імітатором БЧ. Перша така ракета стартувала 10 лютого 1955 р. Пуски показали
вкрай незадовільну точність – ракета не могла дотримуватись заданого кута
пікірування і систематично «мазала». З 17 запущених N-69С лише п'ять уклалися у
допустимі межі КІВ. Продувки в аеродинамічній трубі показали недостатню
керованість ракети за умов швидкозмінних під час пікірування параметрів польоту
(зростання швидкості польоту і щільності атмосфери при зменшенні висоти). Тому
конструктори «Нортропа» запропонували застосувати відокремлену БЧ, яка б падала
на ціль як звичайна авіабомба. Основний корпус КР після відділення БЧ
підривався за допомогою системи самознищення (таким чином, планувалося створити
значну кількість хибних цілей, що ускладнило б перехоплення БЧ, яка
відокремилася). Перша з десяти відповідним чином модифікованих ракет N-69С
стартувала 26 жовтня 1955 р., повністю підтвердивши правильність рішення.
Успішні
результати випробувань N-69С та позитивний досвід експлуатації ракет «Матадор»
дозволили наприкінці 1955 р. розпочати найбільш відповідальний етап
відпрацювання стратегічної КР – випробувань астроінерційної системи наведення.
Існуючі на той час аналогові системи не забезпечували такої точності, як
сучасні цифрові, тому розробка інерційного пристрою, що забезпечував відхилення
від заданого курсу не більше кількох кілометрів на трасі польоту завдовжки
До серійної
конфігурації наблизився варіант N-69D, який обладнався ТРД «Пратт енд Вітні»
J57 та астроінерційною системою наведення. Для підвищення дальності передбачили
застосування двох підвісних паливних баків. Перший літак-снаряд N-69D,
призначений для випробувань системи наведення при польотах на велику дальність,
був запущений 26 листопада 1955 р. Багато наступних стартів було провальними –
система наведення відмовлялася працювати, як слід. КІВ становила
Поступово
конструкторам вдалося доопрацювати примхливу астроінерційну систему, довівши КІВ
до
Серійні ракети
комплектувалися БЧ W-39 (розроблена на базі авіабомби В39) потужністю 4 Мт і
мали «паспортне» КІВ
У центральній
частині фюзеляжу знаходилися внутрішньофюзеляжні паливні баки, що містили
стандартне для ПС США на той час пальне – авіаційний гас JP-4. Крім фюзеляжних
паливних баків, пальне знаходилося і в двох підкрильних паливних баках загальною
місткістю
4 жовтня 1957 р.
здійснений в СРСР запуск першого штучного супутника Землі ознаменував початок
космічної епохи. Ця подія застала американців зненацька, хоча ще влітку того
року розвідка здобула неясні та уривчасті відомості про вдалі пуски радянських
міжконтинентальних балістичних ракет (МБР). А восени все змінилося – тепер
американське керівництво було впевнене, що МБР вже перебувають на озброєнні у
Радянському Союзі. У США лише готувалося розгортання балістичних ракет «Тор» і «Юпітер»
з дальністю пуску в межах до
Реальність була
далекою від похмурих американських очікувань: чотири МБР Р-7 (8К71) конструкції
С.П. Корольова – тих самих, чия попередниця винесла на орбіту «Супутник-1» –
були поставлені на бойове чергування лише в 1960 р., але їх експлуатація мала
багато в чому дослідницький характер. Лише 1961 р. почали надходити на
озброєння перші радянські масові МБР Р-16, розроблені під керівництвом Янгеля.
У США тим часом готувалися до розгортання «Снарків». У грудні 1957 р. на
авіабазі Патрік у Флориді сформували 556-ту стратегічну ракетну ескадрилью
(СРЕ, англ. абревіатура SMS – Strategic Missile Squadron), призначену для
навчання особового складу майбутніх стройових частин SM-62A. У березні 1958 р.
ПС отримали першу серійну ракету, а в червні відбувся перший пуск стартовим
розрахунком 556-ї СРЕ. Однак до 1958 р. стало ясно, що основним конкурентом «Снарка»
виступає не стратегічний бомбардувальник, як вважав Дж. Нортроп, а новий вид
зброї – міжконтинентальна балістична ракета. До кінця 1958 р. остаточно стало
зрозуміло, що надходження МБР на озброєння зовсім не за горами, тому вище
керівництво ПС висловлювало сумнів в обґрунтованості подальших фінансових
витрат на програму «Снарк». Керівництво ПС зміцнилося у своїй впевненості після
того, як до випробувальних пусків SM-62A залучили розрахунки САК зі складу
556-ї стратегічної ракетної ескадрильї – ракета продемонструвала вкрай
незадовільні показники точності стрільби та надійності.
Та логіка
холодної війни диктувала свої закони – ще в березні 1957 р. було оголошено, що
першим (згодом виявилося, що і єдиним) позиційним районом базування для КР «Снарк»
стане авіабаза Преск’ю Айзл (шт. Мен), будівельні роботи де почалися ще травні
1956 р. Позиційний район був максимально наближений до потенційних цілей у
Європейській частині СРСР. У січні 1959 р. на авіабазі Преск’ю Айзл було
сформовано 702-ге стратегічне ракетне крило (СРКр, англ. абревіатура SMW –
Strategic Missile Wing). Перша КР «Снарк» прибула на базу у травні 1959 р. і
стала на бойове чергування у березні наступного року. 556-та СРЕ, яка повинна
була увійти до складу 702-го стратегічного ракетного крила з переміщенням з
авіабази Патрік на авіабазу Преск’ю Айзл, була розформована в липні 1959 р.
Повністю боєготовою базу оголосили в лютому 1961 р.
Стартовий
комплекс ракет «Снарк» на авіабазі Преск’ю Айзл включав шість одноярусних
ангарів, де ракети, встановлені на рухомих пускових установках, зберігалися,
перевірялися і готувалися до запуску. У кожному ангалі одночасно знаходилося не
більше п'яти КР. Ракета №1 зберігалася у 15-хвилинній готовності до запуску.
Ракети №№2 і 3 – у 30-хвилинній та тригодинній готовності до запуску,
відповідно. Ракети №№4 і 5 могли бути підготовлені до запуску не більше ніж за
3 та 5 діб відповідно. Кожен ангар мав розмір 128х24 м. Ангари знаходилися на
відстані
Основним
призначенням для ракети «Снарк» мали бути трансполярні атаки об'єктів
другорядної важливості у глибині території СРСР. Як уже зазначалося, на відміну
від пілотованих бомбардувальників SM-62А не потребував літаючих танкерів, був
менш залежним від погодних умов. Також він був набагато дешевшим і через малі
розміри значно складніше виявлявся радарами навіть при суцільному радарному
покритті. У подібному розгляді застосування його як допоміжного засобу для
ударів по другорядних об'єктах було виправдано, з урахуванням недостатнього
радарного покриття Сибіру в середині 50-х рр. минулого століття.
У той же час «Снарк»
був більш вразливий у разі виявлення противником. Його швидкість поступалася
швидкості сучасних винищувачів, а відсутність пілота та оборонного озброєння не
дозволяло уникати їхньої атаки. Значну загрозу також становили комплекси ППО
С-25 та С-75. Успіхи у розробці та постановці на бойове чергування МБР першого
покоління («Атлас» і «Титан I») разом з успішними НДДКР, спрямованими на
створення значно досконаліших МБР другого покоління («Титан II» та «Мінітмен
IA/B»), змусили американське керівництво винести остаточний вирок КР «Снарк».
Вже березні 1961 р. президент США Дж. Ф. Кеннеді наказав зняти КР «Снарк» з озброєння
«з огляду на старіння і мінімальне військове значення». До кінця червня 1961 р.
наказ було виконано, а 702-ге стратегічне ракетне крило розформували.
Незважаючи на те, що процес розробки та випробувань ракети зайняв близько 15
років, на озброєнні вона простояла трохи більше року. З огляду на витрачені на
проект чималі сили та фінансові кошти програму «Снарк» не можна назвати вдалою.
Проте ця ракета виявилася єдиною у світі міжконтинентальною КР, яка реально
перебувала на озброєнні.
***
Ракети «Матадор»,
«Мейс» та «Снарк» становили першу ґенерацію американських крилатих наземного
базування. Створення їх стало наслідком недооцінки військово-політичним
керівництвом перспектив балістичних ракет і, відповідно, переоцінки крилатих
ракет. Насправді ж крилаті ракети першого покоління характеризувались цілою
низкою недоліків, головними серед яких були вразливість від ППО, низька
точність, зумовлена недосконалістю систем наведення, і великий підлітний час. У
результаті в наступні десятиліття в американському ракетно-ядерному арсеналі
домінували балістичні ракети.
Тактико-технічні характеристики КР першого
покоління
|
«Матадор» |
«Мейс» |
«Снарк» |
Довжина ракети, м |
12,05 |
13,65 |
20,93 |
Розмах крила, м |
8,72 |
5,74 |
12,86 |
Діаметр фюзеляжа, м |
1,37 |
1,37 |
|
Стартова маса, кг |
5443 |
6260 |
22500 |
Швидкість польоту, число М |
0,9 |
0,9 |
0,9 |
Дальність польоту, км |
550 («Матадор А»), 1150 («Матадор С») |
1300 («Мейс А»), 2450 («Мейс В») |
точно невідома, від 8800 до 10100 |
Тип/потужність БЧ |
W-5/40-50 кт |
W-28/2 Мт |
W-39/4 Мт |
КІВ, м |
500 |
500 |
2400 |
Коментарі
Дописати коментар