"Морана" від "Екскалібура"


 У червні 2022 р. на паризькому салоні «Євросаторі» відбулась світова прем’єра нової 155-мм САУ «Морана». Самохідку представляв концерн Czechoslovak Group a.s. (CSG), а безпосереднім розробником є його складова – Excalibur Army Ltd. «Морана» стала результатом розвитку концепції започаткованої «Даною», розвинутої її модернізованими варіантами та «Дітою». По суті, ця система є проміжною ланкою між класичним САУ і самохідками формату TMG.

 

Як і попередники, «Морана» використовує чотирвісне «татрівське» шасі. Однак, на відміну від «Дани», вона має не низькопрофільну а «нормальну» кабіну. Вона зручніша для роботи екіпажу, однак унеможливлює стрільбу прямим наведенням. Башта з артсистемою розташована не в центрі шасі, а зміщена назад – вона знаходиться над третьою і четвертою осями і за ними. Завдяки цьому рішенню довжина «Морани» з 52-каліберним стволом в похідному положенні навіть менша, ніж «Діти» зі стволом завдовжки 45 калібрів.

 


Шасі «Морани» дещо модифіковане порівняно зі стандартним варіантом – у ньому керовані усі чотири осі (а не тільки дві передні), для чого довелось збільшити відстань між третьою і четвертою осями. Дворядна чотиридверна кабіна «ЕА Пума» має інтегроване бронювання рівня 2 за STANAG 4569 (як за балістичною, так і за протимінною стійкістю). Вона може вмістити 4-5 осіб, але штатний екіпаж «Морани» складається лише з трьох: командира, водія і оператора. На даху можна встановити дистанціно керований модуль з 12,7-мм кулеметом. Двигун розташований за кабіною.

 

Прототип «Морани» має «чеську» комплектацію силової установки. Вона складається з 8-циліндрового V-подібного дизеля повітряного охолодження «Татра» Т3С-928-90 (12,7 л, 438 к.с.), однодискового сухого зчеплення MFZ430, механічної коробки передач «Татра» 14TS210 (14 передач вперед і 2 назад) і двошвидкісної роздаточної коробки «Татра» 2.30 TRS. Опціонально передбачене встановлення автоматичної коробки передач і двигуна потужністю до 600 к.с. Є й допоміжна силова установка, яка забезпечує функціонування САУ на позиції з вимкненим основним двигуном.

 


Артилерійська частина САУ складається з двох окремих модулів. За кабіною знаходиться модуль з боєкомплектом, а далі в корму – поворотна безекіпажна башта з артсистемою і боєкомплектом для перших пострілів. Ця башта є автономною і може монтуватись на інших шасі. «Морана» озброєна 155-мм гарматою зі стволом завдовжки 52 калібри, створеною спільно зі словацькою фірмою ZTS Špeciál. Максимальна дальність стрільби сягає 41,5 км, а боєкомплект – 45 снарядів. САУ має комп’ютеризовану систему управління вогнем, супутниково-інерціальну навігаційну систему, а також вбудовану систему діагностики. Час підготовки до стрільби від прибуття на позицію не перевищує 40 с. Діапазон кутів горизонтального наведення становить по 60º праворуч і ліворуч від поздовжньої осі машини.

 

На нашу думку, «Морана» – це відчайдушна спроба чеської промисловості скласти конкуренцію французькому «Цезарю», обраному для армії Чехії. Хоч «Цезар» і є «чехізованим» (використовує те ж саме шасі «Татра»), але «Морана» – повністю власний продукт (точніше, чесько-словацький), що нівелює потенційні проблеми з сервісним обслуговуванням та інтеграцією боєприпасів чеського виробництва. Наразі ж виробник активно «просуває» свій продукт на зовнішні ринки – зокрема, у вересні 2022 р. прототип «Морани» демонструвався на оборонному салоні в Кєльце (Польща).

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Велика дурниця: самохідний міномет АМ120

Український "Пат"

Самохідний міномет: корейський підхід