Італійські САУ Другої світової. Ч. 1: Semovente da 47/32 su Scafo L3
Бронетехніка Італії часів Другої світової війни не вирізнялася ані
передовими технічними рішеннями, ані високими тактико-технічними
характеристиками. Італійські танкетки, легкі та середні танки суттєво
поступалися як союзним німецьким, так і – що набагато прикріше – ворожим,
британським та американським танкам. Але на цьому похмурому тлі було і світле
місце – досить непогані самохідні артилерійські установки. Найвідомішою та
найуспішнішою серед них є Semovente da 75/18 – приблизний аналог
німецької StuG III, створений на шасі середніх танків М13/40, а
згодом М14/41 та М15/42. Дещо в тіні перебуває машина легшого
класу – Semovente L40 da 47/32, основою для якої став легкий танк L6/40. Існували й
інші, менш відомі й не такі розповсюджені взірці. У цьому серіалі я розповім,
якщо не про всіх, то про більшість з них. І почну свою розповідь з 1939 року,
коли після завершення Grandi Esercitazioni dell’anno XVII E.F. (Великих навчань 17-го року фашистської ери) командувач Corpo d’Armata Corazzato (Танкового корпусу – але не в сенсі тактичного з’єднання, а роду військ)
генерал Фіденцо далль’Ора сформулював вимогу створення самохідного варіанту
47-мм протитанкової гармати Cannone da 47/32 Modello 1935. Головним мотивом цього стало не прагення до підвищення мобільності
протитанкової артилерії, а намагання захистити її від кулеметного вогню.
Як шасі для САУ використали
найпоширенішу італійську бойову броньовану машину – Carro Armato Leggero da 3 tonnellate Modello 1935, в миру – танкетку L3/35. Щоб встановити гармату, з танкетки демонтували надбудову. Силова
установка відповідала базовій машині (бензиновий двигун FIAT Tipo CV 3-005 з чотириступінчатою механічною
коробкою передач), аналогічною була і ходова частина.
Гармата встановлювалась в
передній частині машини на тумбі, причому спочатку – без жодного броньового
захисту, тільки пізніше встановили складаний щит. Діапазон кутів вертикального
наведення становив від -18 до +30°, горизонтального – 30° (по 15° праворуч і
ліворуч від поздовжньої осі машини). Боєкомплект САУ складався з 53-х
пострілів унітарного заряджання.
Через невеликі розміри САУ її
екіпаж складався лише з двох осіб – командира/навідника і механіка-водія/заряджальника.
Малі габарити не дозволили розмістити і будь-яке допоміжне озброєння – на кшталт
кулемета.
Прототип САУ під позначенням Semovente da 47/32 su Scafo L3 виготовили дуже швидко – його
показали замовнику вже 12 серпня 1939 р. 26 жовтня прототип був представлений
Беніто Муссоліні. Того ж дня генерал Альберто Паріані, начальник штабу Regio
Esercito, надіслав листа генералу Манера, в якому висловив свою думку, що нова
САУ підходить для визначеної ролі. Однак він рекомендував оснастити його
кулеметом Breda для протиповітряної оборони.
Генерал Манера підкреслив, що замовлення на 300 одиниць слід розмістити на
італійських фабриках, але тільки якщо виробництво розпочнеться негайно та
будуть реалізовані модифікації, запропоновані ним і Centro Studi della
Motorizzazione (Дослідним центром моторизації).
Однак, незважаючи на початковий інтерес і позитивні оцінки, розробка САУ
була припинена 21 жовтня 1940 року. Це рішення було прийнято після обговорення
між генералом Маріо Роатта, який тоді був заступником начальника Генерального
штабу, і генералом Маріо Караччоло ді Феролето, старшим інспектором технічної
служби. Вони вирішили відмовитися від виробництва Semovente da 47/32 su Scafo
L3 і натомість зосередитися на розробці нової 75-мм самохідної гармати «за
мотивами» німецької Sturmgeschütz III, яка добре себе зарекомендувала під час
кампанії на Заході.
Прототип Semovente da 47/32 su Scafo L3 знаходився в Centro Studi della
Motorizzazione навесні 1941 року. Однак після цієї дати будь-які його сліди
втрачаються.
У своїй спробі створити протитанкову САУ на базі танкетки італійці не були
оригінальними – до них такі спроби робились і в Чехословаччині, і в Польщі. Однак
в жодному випадку з цього нічого путнього не вийшло. Рішення не запускати Semovente
da 47/32 su Scafo L3 в серійне виробництво слід визнати цілком обґрунтованим – навіть
поминаючи її слабеньку захищеність, машина з екіпажем лише з двох осіб навряд
чи була б ефективним протитанковим засобом. Зрештою, італійці таки взяли на
озброєння самохідний варіант своєї 47-мм протитанкової гармати – але на іншому
шасі. Про це – в наступній серії...
Технічні характеристики Semovente da
47/32 su Scafo L3
- Бойова
маса: 3300 кг
- Довжина: 3660 мм
- Ширина: 1410 мм
- Висота: 1310 мм
- Товщина
броні:
- Лоб і
днище: 14 мм
- Борт і
корма: 8 мм
- Дах моторного
відсіку: 7,5 мм
- Потужність
двигуна: 42 к.с.
- Швидкість
по шосе: 38 км/год
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 5168 7456 7352 6783
Коментарі
Дописати коментар