Український "Пат"
У 1998 р.
полігоні в Гончарівському можна було побачити досить цікавий екземпляр
причіпної артилерійської системи з незвичної форми дульним гальмом,
встановлений на плаваючому транспортері ПТС-2. Саме дульне гальмо дозволяло
визначити «родовід» гаубиці – вона походила від пізньорадянської системи 2А61
«Пат-Б». Створювалась ця 152-мм гаубиця як потужніша і більш сучасна заміна для
122-мм гаубиць Д-30 в полковій ланці. Аналогічною попередниці була конструкція
лафета – тристанинного, який забезпечував кут горизонтального наведення в 360
градусів (діапазон кутів вертикального наведення становив від -5 до +70
градусів). Щоправда, лафет посилили, щоб витримати збільшену силу віддачі. Але
й цього виявилось мало – довелось встановити на ствол вже двічі згадане нами дульне
гальмо. Балістика 2А61, за висловом росіян, «ідентична гаубиці-гарматі МЛ-20 на
заряді № 3». На практиці це означає, що за дальністю стрільби (
«Пат-Б» успішно
пройшов випробування і у 1991 р. навіть був рекомендований до серійного
виробництва, але... на цьому все й скінчилось. З шести виготовлених прототипів
три опинились в музеях. Не потрапили в серію і самохідні варіанти – 2С18
«Пат-С» на шасі БМП-3 (хоч останнім часом з’явилась інформація про можливу «реанімацію»
цього проєкту) і 2С26 «Пат-К» на «Уралі-5232». Теж не випускався експортний
варіант М-389 – «Пат-Б» зі стволом НАТОвського стандарту (
Звідки ж взявся
цей унікум в Україні? В 90-х роках минулого століття київський Науково-технічний
центр артилерійсько-стрілецького озброєння створив свій варіант «Пату-Б»,
названий КБА-27. Клонували, власне, тільки артилерійську частину – лафет взяли
від гаубиці Д-20. Такий лафет дозволив створити на базі ПТС-2 ерзац-САУ:
гаубицю закотили в кузов транспортера і зафіксували (2А61 не можна було
використати – в кузові не вистачило б місця для її лафету в бойовому
положенні). Ніж пристрою для самоокопування слугував опорою при стрільбі.
ПТС-2 з КБА-27
разом з іншими розробками українського артилерійського озброєння
продемонстрували 28 жовтня 1998 р. на полігоні в Гончарівському. Про долю
гаубиці після цього показу мені жодної інформації не траплялось...
Лишається
питання: а як же вдалось скопіювати цей сучасний (для того часу) зразок.
Висловлю свою версію: оскільки «Пат-Б» був схвалений для серійного виробництва,
не можна виключати, що комплект технічної документації потрапив на один з
українських заводів як мобілізаційне завдання. На основі цього і була створена
КБА-27.
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете
докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9
Коментарі
Дописати коментар