Компактна але неефективна: ЗСУ AML S530
З дитинства мені подобались французькі бронемашини родини AML – зграбні,
компактні, наче іграшкові. З’явилися вони у відповідь на вимогу французької
армії щодо легкого і водночас добое озброєного розвідувального бронеавтомобіля.
Виробництво розпочалося у 1960 році. Серед випущених версій AML найвідомішою є
AML-90, озброєна гарматою DEFA D921 калібру 90 мм, що мала значний експортний
успіх. Але сьогодні не про неї, а про один з найрідкісніших варіантів родини –
зенітну самохідну установку AML S530
Опис машини
Двовісне повнопривідне шасі AML S530 ідентичне до шасі звичайного AML. Чотирициліндровий
дизель Panhard 4 HD робочим об’ємом 1,99 л розвиває максимальну потужність
90 к.с. і може розігнати машину масою 5,5 т до 90 км/год. Запас ходу становить
600 км.
Корпус сталевий зварний з максимальною товщиною бронювання 8 мм. Він поділений
на три відділення: управління спереду, бойове посередині та моторне позаду.
Місце водія розташоване по осьовій лінії машини й обладнане односекційним
люком (який відкривається вправо) з трьома оглядовими перископами. Центральний
перископ може замінюватися на нічний прилад спостереження (підсилювач
інфрачервоного або залишкового світла) для водіння в темну пору доби.
У бойовому відділенні є бічні двері для доступу до машини. Праві дверцята
відчиняються вперед, ліві (на якій закріплене запасне колесо) — назад.
На даху бойового відділення встановлена зварна башта S530, виготовлена зі сталевих
броньових листів завтовшки від 7 до 14 мм, виробництва компанії SAMM (Société d’Applications des Machines
Motrices). Башта двомісна: місце командира розташоване ліворуч, місце
навідника — праворуч. Кожен має власний одностулковий люк. З обох боків башти
встановлено по два димових гранатомети.
Огляд забезпечують сім перископів L794B: чотири
у командира і три у навідника. Кут огляду кожного перископа становить 55° по
горизонталі та 27° по вертикалі. Крім того, у навідника на даху башти
встановлений перископічний приціл M411. Цей
приціл забезпечує збільшення 6× у режимі наведення на наземні цілі (кут огляду
10°) або 1× у режимі спостереження з використанням коліматора (кут огляду 55°
по горизонталі та 12° по вертикалі). Коліматор має сітку з ниток із
регульованою яскравістю підсвічування.
У
башті встановлені дві 20-мм автоматичні гармати GIAT
M621 з боєкомплектом 300
снарядів на ствол. Навідник може обирати режим ведення вогню: одиночний вогонь,
короткі черги або повністю автоматичний режим із темпом стрільби 740 постр./хв.
Стрільба може здійснюватися з обох гармат одночасно або лише з однієї (правої
чи лівої). Ефективна дальність стрільби по повітряних цілях становить 1500-2000
м.
У боєкомплект входили були осколково-фугасні, осколкові та запалювальні снаряди
— усі варіанти існували як зі трасером, так і без нього.
Привід
башти — електрогідравлічний із ручною системою резервного управління.
Максимальна швидкість повороту становить 80°/с по
горизонту та 40°/с у вертикальній площині. Башта
обертається на 360°, а гармати мають кут піднесення до +70°
і зниження до –10°.
Єдиний покупець
У 1971
році прототип AML S530 вперше був представлений на міжнародній виставці
озброєнь та безпеки Satory (нині відомій як EuroSatory)
в Парижі. Одразу ж знайшовся замовник, та, як згодом виявилось – єдиний. Ним
стала Венесуела, яка придбала дванадцять ЗСУ, поставлених у 1973 році. Ними
озброїли 9-ту зенітноу батарею, яка входила до новоствореної Бронетанкової
бригади. Ця бригада була оснащена новою французькою технікою: танками AMX-30B, бронетранспортерами AMX-13 VTT-VCI,
а також 155-мм самохідними гаубицями AMX-13 Mle.F3.
У
вересні 1977 року чотири AML S530 були відправлені до Коста-Рики в складі венесуельського
військового контингенту в цій країні (який включав також бойові літаки) як
реакція на потенційну загрози вторгнення з боку Нікарагуа. Бронеавтомобілі AML S530 перебували на бойовому чергуванні в міжнародному
аеропорту імені Хуана Сантамарії в Сан-Хосе (Коста-Рика), забезпечуючи
протиповітряну оборону об’єкта.
Відрядження до Коста-Рики стало найпомітнішою подією в експлуатаційній
історії AML S530, оскільки вже у 1983 році,
після лише десяти років служби, армія Венесуели вирішила зняти їх з озброєння
та відправити на зберігання. Згодом деякі з цих машин були встановлені як експонати
на території військових частин та у громадських місцях. Армія віддала перевагу 40-мм
ЗСУ M42A1 Duster, хоч і старішим, але
потужнішим і з більш доступними боєприпасами.
У 1996 році, Центр технічного обслуговування бронетехніки армії Венесуели відновив одну з башт S530, що зберігалася на складі. Її встановили на шасі легкого танка AMX-13M51, у результаті чого з’явилася машина під назвою Aguijón, яка, втім, так і залишилася лише дослідним зразком.
У 2021 році, в рамках
кампанії з відновлення старої техніки, яку проводила армія Венесуели, один
бронеавтомобіль AML S530 було приведено до бойового стану. Зовні він виглядає у
дуже хорошому стані, проте, ймовірно, ця машина залишилася як історичний
експонат, оскільки з того часу її більше не бачили.
Чому AML S530 не набула поширення? Річ у
тім, що її єдиним плюсом була компактність. Примітивне прицільне обладнання,
яке відповідало рівню Другої світової війни, неможливість вести бойову роботу
вночі, мала ефективна дальність стрільби – все це поставило хрест на кар'єрі
цієї зовні симпатичної машинки.
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 5168 7456 7352 6783
Коментарі
Дописати коментар