OAPR-89: "Гвоздика" з румунським акцентом



Одним з основних напрямків модернізації сухопутних військ Румунії в 1980-ті роки мало стати насичення їх артилерійського парку самохідними системами. Взявши за основу два радянські вироби (2С1 «Гвоздика» та БМП-1), румунські конструктори створили САУ OAPR-89.

До середини 1970-х років сухопутні війська Румунії мали у своєму розпорядженні відверто архаїчний артилерійський парк. Клас самохідних артсистем практично був відсутній. Були лише застарілі САУ СУ-100, які вважалися протитанковим засобом, а також, у це важко повірити — СУ-76! 326 таких самохідок, які ще значилися в румунській армії, використовували як засіб підтримки піхоти на батальйонному рівні.

Причіпні системи були представлені зразками, які ще пам'ятали Другу світову війну. Але в останньому класі вдалося частково надолужити втрачене, налагодивши виробництво 152-мм гармат-гаубиць М1981 (копія радянської Д-20), М1985 (доопрацьований приблизно до рівня радянської гаубиці 2А65 варіант попередньої артсистеми) і 130-мм гармат М1982 (копія китайської «тип-59-1», тобто радянсьої М-46). Обидві останні системи впроваджувалися за активного сприяння китайських інженерів.

У галузі самохідної артилерії Китай свого «ноу-хау» запропонувати поки що не міг, тому румунам довелося вдатися до радянської допомоги.

Взяти «Гвоздику»? Чи ні?

У середині 70-х років Радянський Союз міг запропонувати дружнім країнам два типи сучасних самохідних артилерійських установок — 2С1 «Гвоздика» та 2С3 «Акація». Перша з них, калібром 122 мм, відповідала по своїй балістиці причіпній гаубиці Д-30, друга (152-мм) у цьому відношенні була аналогом Д-20. Втім, «Акація» постачалася за кордон у дуже обмеженій кількості — з держав, які входили до Організації Варшавського договору, її отримали лише НДР (96 одиниць), Угорщина (18) та Болгарія (4). А ось порівняно дешева і проста «Гвоздика» набула значно більшого поширення: експорт її до країн ОВД обчислювався сотнями одиниць, а Польща та Болгарія налагодили масове виробництво 2С1 за ліцензією.

Спочатку Румунія також схилялася до закупівлі «Гвоздик», купивши в СРСР шість САУ цього типу (але без засобів керування вогнем — машин командира та старшого офіцера батареї). Однак у результаті вирішили не витрачатися на покупку ліцензії, а піти своїм шляхом.

З 1982 року румунська військова промисловість освоювала виробництво БМП-1. Місцевий варіант, який отримав позначення MLI-84, був творчо доопрацьований: замість штатного двигуна УТД-20 потужністю 300 к.с. застосували дизельний двигун румунського виробництва 8V-1240-DT-S, що розвивав 360 к.с. Корпус БМП переробили, подовживши на пів метра, також удосконалили підвіску та внесли низку інших змін. Саме на це шасі й вирішили поставити артилерійську частину від «Гвоздики».

Вже перші прикидки показали: башта від 2С1 надто важка для шасі БМП. Довелося базу MLI-84 переробити, ще раз трохи подовживши (з 7,32 до 7,51 м) і додавши сьому пару опорних котків. На це шасі поставили штатну башту від 2С1. Варто зазначити, що у Румунії виробництво бойових відділень «Гвоздик» так і не було налагоджено — вони імпортувалися із Болгарії. При цьому самі гармати (копія 2А31) випускалися заводом у місті Решита під позначенням А565.



Румунський варіант самохідки виявився істотно важчим за радянський — 18,3 т порівняно з 15,7 т. Теоретично САУ є плаваючою (рух на плаву здійснюється за рахунок перемотування гусениць), але практично — здатність румунської самохідки долати водні перешкоди вплавь викликає сумніви, адже вона важча від MLI-84.

Самохідка отримала назву Obuzierul autopropulsat românesc, Model 1989 («Румунська самохідна гаубиця, модель 1989 року»), скорочено OAPR-89. Від «Гвоздики» вона відрізнялася, зокрема, відсутністю уступу в корпусі біля механіка-водія. Останній не мав характерного для 2С1 вікна з бронещитком і вів машину «по-танковому», користуючись перископами або висунувшись з люка. Кормову частину корпусу переробили в порівнянні з MLI-84: замість двох дверей десантного відсіку в ній були одні, розташовані в центрі. Сам корпус — зварної конструкції, зі сталевих катаних плит.



Екіпаж OAPR-89 складався з чотирьох осіб: механіка-водія, що розташовувався в передній частині корпусу, ліворуч від двигуна, а також командира, навідника і заряджальника, чиї робочі місця знаходилися в баші. Боєкомплект був такий же, як і у 2С1, і складався з 40 снарядів (як правило, 35 осколково-фугасних і 5 кумулятивних). Башта мала кругове обертання, а діапазон кутів вертикального наведення становив від −3 до +70º. Максимальна дальність стрільби сягала 15 200 м, а дальність прямого пострілу кумулятивним снарядом — 2000 м.

Виробництво та служба

Розрахунки, проведені в середині 1970-х років показали, що у період з 1978 по 1990 рік румунським збройним силам потрібно було поставити 1205 122-мм самохідних гаубиць. Як і в радянській армії, ними передбачалося укомплектувати артилерійські дивізіони мотострілецьких (згідно з румунською термінологією — механізованих) та танкових полків. Реалії суттєво розійшлися з цими планами.



Виробництво самохідок OAPR-89 здійснювалося на механічному заводі в місті Мізіл — тому ж, де випускалися і БМП MLI-84. За з румунськими публікаціями, випуск почався в 1987 році, проте на нашу думку, йдеться про виробництво прототипів — інакше важко пояснити позначення OAPR-89 (наприклад, БМП MLI-84 почала вироблятися в 1985 році). Серійний випуск «гомеопатичними дозами» тривав до 1992 року, а його обсяг становив лише 42 екземпляри — майже в тридцять разів менше запланованого.



У стройові частини САУ OAPR-89 надійшли у 1990 році. Ними озброїли артилерійські дивізіони двох танкових бригад: 25-й дивізіон 22-ї бригади у Бухаресті та 55-й дивізіон 6-ї бригади у Турді. Обидва були чотирибатарейними (по шість гармат в батареї), причому 25-й дивізіон повністю укомплектували OAPR-89, а на четверту батарею 55-го дивізіону румунських САУ не вистачило, її озброїли самохідками 2С1. Служба OAPR-89 виявилася короткою: у 2005 році, з розформуванням танкових бригад, їх зняли з озброєння та відправили на склад (щоправда, довідник Military Balance вказував наявність 18 САУ OAPR-89 ще у 2012 році). Жодних спроб модернізувати самохідки в Румунії не робилося.

Винищувач танків

Як вже згадувалося, сухопутні війська Румунії ще у 1970-ті роки експлуатували сотні застарілих самохідок СУ-76 і СУ-100. Планами передбачалося до 1990 поставити для їх заміни 1716 САУ-винищувачів танків. Розробка відповідного проєкту розпочалася у 1978 році у 111-му науково-дослідному інституті та зайняла близько шести років. За основу взяли шасі MLI-84, а як озброєння обрали 100-мм нарізну гармату М1977 румунського виробництва. Конструктори Міхай Бураку та Пауль Даваріу запропонували вельми оригінальну конструкцію башти з малим поперечним перетином. Командир знаходився позаду гармати, в напівсферичній командирській башточці, а навідник розташовувався в корпусі. Застосування автомата заряджання дозволило зменшити склад екіпажу до трьох осіб. Виробництво шасі передбачалося налагодити в Мізілі, а гармата вже випускалися на підприємстві у місті Решита.

Самохідка одержала позначення Tun Antitanc, Autopropulsat («Самохідна протитанкова зброя»), скорочено — ТАА. Позначення М1985, що зустрічається, до дійсності відношення не має, оскільки ТАА не приймалася на озброєння і навіть не була втілена у металі. До середини 1980-х стало очевидно, що можливості гармати М1977 щодо ураження сучасних танків недостатні. 111-й інститут розпочав проєктування ТАА, озброєної 125-мм гараматою 2А46. Для цього шасі MLI-84 вже не годилося, оскільки маса самохідки наближалася до 30 тонн. Цей варіант також залишився лише на папері.

Завершуючи цю статтю, важко втриматись від рефлексій, пов'язаних із «Гвоздиками». Румунський досвід установки башти від 2С1 на шасі БМП-1 (точніше, її місцевої модифікації) виявився невдалим — такі самохідки прослужили лише півтора десятка років, після чого були списані. У сусідній Болгарії провели зворотну операцію, створивши на основі шасі 2С1 бойову машину піхоти БМП-23 — результат також виявився далеким від очікуваного. Простіше, дешевше та швидше було б не шукати власних шляхів...

Тактико-технічні характеристики (ТТХ) САУ OAPR-89

Бойова маса, тонн18,3
Екіпаж, осіб3
Озброєння122-мм гаубиця А565 (40)
Кут горизонтального наведення, град360
Кут вертикального наведення, град-3, +70
Максимальна дальність стрільби, м15200
Розміри:
Довжина, мм7505
Висота, мм3150
Ширина, мм2720
Кліренс, мм400
Потужність двигуна, к.с.360
Максимальна швидкість по шосе, км/год64
Запас ходу, км450

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9

Приватбанк: 5168 7456 7352 6783 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Як росіяни намагались створити скрєпний HIMARS і що з цього вийшло

Перший "сапог", або ж совєтський "Панцершрек"

Польський малий калібр: для моря і для суходолу