Škoda A16: чеська протитанкова гармата для німців
Останнім серійним взірцем протитанкової гармати фірми «Шкода»,
запущеним у виробництво до німецької окупації, стала 47-мм гармата А5 (kpúv vz. 38). Однак ще в 1930-х роках почалась
розробка потужнішого взірця, який набагато випередив час – 75-мм гармати А16.
Дата початку проєктування цієї гармати – ймовірно, це трапилось не раніше 1938 р. Конструктори «Шкоди» пішли шляхом, неодноразово повтореним фахівцями з інших країн в роки Другої світової війни: вони взяли за основу балістику зенітки, 75-мм гармати R-3 (PL vz. 37). При цьому довжину ствола збільшили з 48,7 до 50 калібрів, зросла і початкова швидкість снаряда, який важив 6,9 кг – з 775 до 800 м/с. За розрахунками, цей снаряд міг би на дистанції 1000 м пробити вертикальну броню завтовшки 110 мм, а нахилену на 30 градусів від вертикалі - 65 градусів. Це в той час, коли товщина броні більшості танків не перевищувала 30 мм.
Цікавою особливістю А16 була конструкція
лафета – в бойовому положенні колеса піднімались і опускалась опора,
розташована під віссю колісного ходу. В теорії це мало б знизити ефект віддачі
при пострілі, а крім того, дозволяло реалізувати досить значний кут
горизонтального наведення – 65°. Щоправда, суттєвим недоліком гармати була
значна маса – 2000 кг. Для порівняння: німецька 75-мм протитанкова гармата Pak 40 важила
лише 1425 кг.
До моменту німецької окупації Чехії в
березні 1939 р. прототип А16 ще не був готовий. Робота продовжилась вже «під
німцями», причому, наскільки можна судити з опублікованих уривчастих даних,
снаряд зробили легшим (6 кг). Завдяки цьому початкова швидкість зросла до 860
м/с. Саме в такому варіанті гармату втілили в металі.
Прототип 7,5 cm Pak 6/860 – так ця гармата позначалась в німецьких документах – був готовий,
ймовірно, в другій половині 1939 р. Головний недолік – надмірна маса – нікуди не
зник, тож гармату німці забракували. Чехи ще намагались розвивати конструкцію,
але не як протитанкову гармату, а як танкову – під позначенням А18 і з поліпшеною
балістикою (довжина ствола 55 калібрів, початкова швидкість снаряда 900 м/с).
Вона призначалась для нового танка «Шкоди» - Т25. Та оскільки танк не зацікавив
німців, лишившись тільки ескізним проєктом, то й гармата теж не вийшла поза
креслярські дошки.
Проєктні тактико-технічні характеристики гармати А16
Калібр, мм |
75 |
Довжина ствола, мм /
калібрів |
3740/50 |
Маса, кг: в бойовому положенні в похідному положенні |
2000 2100 |
Висота лінії вогню, мм |
950 |
Горизонтальний кут
наведення, град. |
65 |
Вертикальний кут
наведення, град. |
-12, +20 |
Маса бронебійного
снаряда, кг |
6,9 |
Початкова швидкість бронебійного
снаряда, м/с |
800 |
Бронепробивність на дистанції 1000
м, мм |
110 |
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 5168 7456 7352 6783
Коментарі
Дописати коментар