Škoda A16: чеська протитанкова гармата для німців

 

Прототип гармати 7,5 cm Pak 6/860

Останнім серійним взірцем протитанкової гармати фірми «Шкода», запущеним у виробництво до німецької окупації, стала 47-мм гармата А5 (kpúv vz. 38). Однак ще в 1930-х роках почалась розробка потужнішого взірця, який набагато випередив час – 75-мм гармати А16.

Проєкт гармати А16
 

Дата початку проєктування цієї гармати – ймовірно, це трапилось не раніше 1938 р. Конструктори «Шкоди» пішли шляхом, неодноразово повтореним фахівцями з інших країн в роки Другої світової війни: вони взяли за основу балістику зенітки, 75-мм гармати R-3 (PL vz. 37). При цьому довжину ствола збільшили з 48,7 до 50 калібрів, зросла і початкова швидкість снаряда, який важив 6,9 кг – з 775 до 800 м/с. За розрахунками, цей снаряд міг би на дистанції 1000 м пробити вертикальну броню завтовшки 110 мм, а нахилену на 30 градусів від вертикалі - 65 градусів. Це в той час, коли товщина броні більшості танків не перевищувала 30 мм.

Деталі конструкції лафета А16
 

Цікавою особливістю А16 була конструкція лафета – в бойовому положенні колеса піднімались і опускалась опора, розташована під віссю колісного ходу. В теорії це мало б знизити ефект віддачі при пострілі, а крім того, дозволяло реалізувати досить значний кут горизонтального наведення – 65°. Щоправда, суттєвим недоліком гармати була значна маса – 2000 кг. Для порівняння: німецька 75-мм протитанкова гармата Pak 40 важила лише 1425 кг.

 

До моменту німецької окупації Чехії в березні 1939 р. прототип А16 ще не був готовий. Робота продовжилась вже «під німцями», причому, наскільки можна судити з опублікованих уривчастих даних, снаряд зробили легшим (6 кг). Завдяки цьому початкова швидкість зросла до 860 м/с. Саме в такому варіанті гармату втілили в металі.



 

Прототип 7,5 cm Pak 6/860 – так ця гармата позначалась в німецьких документах – був готовий, ймовірно, в другій половині 1939 р. Головний недолік – надмірна маса – нікуди не зник, тож гармату німці забракували. Чехи ще намагались розвивати конструкцію, але не як протитанкову гармату, а як танкову – під позначенням А18 і з поліпшеною балістикою (довжина ствола 55 калібрів, початкова швидкість снаряда 900 м/с). Вона призначалась для нового танка «Шкоди» - Т25. Та оскільки танк не зацікавив німців, лишившись тільки ескізним проєктом, то й гармата теж не вийшла поза креслярські дошки.

Проєктні тактико-технічні характеристики гармати А16


Калібр, мм

75

Довжина ствола, мм / калібрів

3740/50

Маса, кг:

в бойовому положенні

в похідному положенні

 

2000

2100

Висота лінії вогню, мм

950

Горизонтальний кут наведення, град.

65

Вертикальний кут наведення, град.

-12, +20

Маса бронебійного снаряда, кг

6,9

Початкова швидкість бронебійного снаряда, м/с

800

Бронепробивність на дистанції 1000 м, мм

110

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9

Приватбанк: 5168 7456 7352 6783

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Польський малий калібр: для моря і для суходолу

Як росіяни намагались створити скрєпний HIMARS і що з цього вийшло

Перший "сапог", або ж совєтський "Панцершрек"