Нова словацька САУ: а навіщо?
У жовтні 2023 р. відома словацька фірма «Конштрукта Дефенс» презентувала чергову свою колісну САУ під назвою ВІА. Пояснення цієї назви я тоді ніде не зустрів, тож запропонував свою версію, виходячи з традиції давати самохідкам жіночі імена, започаткованої «Даною». Швидше за все, це «Біа» чи «Бія» - скорочена форма від «Б’янки». Готуючи ж оновлення цієї статті (наприкінці листопада 2024-го) я таки натрапив на офіційну розшифровку BIA - Battle International Artillery.
Нова самохідка
традиційно використовує шасі «Татра» - цього разу тривісне Tatra Force 2 T815-7T3RB1 6x6.1R, з V-подібним
восьмициліндровим дизелем «Татра» Т3С-928.90 потужністю 400 к.с. і
шестиступінчатою автоматичною коробкою передач «Аллісон» 4500SP. 320-літровий
паливний бак забезпечує запас ходу
В кормовій
частині шасі встановлена башта з артилерійською системою – 155-мм гаубицею зі
стволом завдовжки 52 калібри. Механізм заряджання вміщає 20 снарядів і стільки
ж зарядів. Він забезпечує швидкострільність 5 пострілів за першу хвилину і 13 –
за три хвилини, тривала ж швидкострільність становить два постріли за хвилину.
Назагал уся система нагадує «Єву». Діапазон кутів наведення в горизонтальній
площині становить 45 градусів праворуч і ліворуч від поздовжньої осі машини, у
вертикальній – від -3,5 до +75 градусів. Максимальна дальність стрільби
становить
«Бія» обладнана
інерційною навігаційною системою з супутниковим модулем GPS, вимірювачем
початкової швидкості снаряда, системою димових гранатометів ROSY, встановленою
на даху кабіни, протипожежною системою в кабіні і моторному відсіку, системою
захисту від зброї масового ураження, а опціонально – ще й антидроновою системою
(щоправда, виробник не уточняє, що саме мається на увазі – глушилка,
антидронова рушниця чи, може, дистанційно керована кулеметна установка).
Ну, а тепер –
ключове питання: навіщо? Який сенс вкладає керівництво «Конштрукта Дефенс» у
створення ще однієї САУ? Перша моя думка була – це чергова спроба створити
(відносно) легку колісну самохідку. Кілька років тому словаки вже намагались це
зробити – ми розповідали про «Єву». Але «Єва», «пересівши» з тривісного шасі на
чотиривісне, суттєво набрала вагу. Та порівняємо масогабаритні характеристики
«Бії» і чотиривісної "Єви":
Параметр |
«Єва» |
«Бія» |
Довжина, м |
11,5 |
11,3 |
Ширина, м |
2,7 |
2,55 |
Висота, м |
3,28 |
3,3 |
Маса, т |
28 |
27 |
Як бачимо, габарити практично однакові, маса теж. За прохідністю поза дорогами «Бія», вочевидь, поступатиметься «Єві» з огляду на тривісне шасі, а значить – більший питомий тиск на ґрунт. Балістичні характеристики обох систем абсолютно однакові. Словаки пояснюють, що "Бія" поєднує кращі риси "Зузани 2" і "Єви": вона легша і мобільніша від першої з них, але має більший боєкомплект (готовий до стрільби), вищий рівень автоматизації та захисту, ніж друга.
В серпні 2024 р. відбувся ребрендинг - назва ВІА була замінена на EVA M2 6x6. Тоді ж представники фірми-виробника оголосили про початок випробувальних стрільб нової САУ. Другий тур стрільб пройшов в середині жовтня - упродовж п'яти днів з EVA M2 вистріляли кілька десятків снарядів. І тоді ж з'явились повідомлення про першого експортного клієнта - начебто цю САУ обрала для своєї армії Малайзія. Однак досі не було інформації про укладення контракту, а також кількість замовлених артсистем і терміни постачання.
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете
докинути трошки на книжечки: https://www.buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 4731 2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар