Цікаве фото: "Коммунар" з зеніткою
Фото, зроблене на першотравневому параді в Києві десь на початку 1930-х рр.
Що бачимо на знімку? 76,2-мм зенітна гармата зразка 1914/1915 рр., знана також як гармата Лендера, або ж Тарновського-Лендера, а в радянські часи - як 8-К. До кінця 1917 р. виготовили 76 таких зеніток, частина з яких встановлювалась на вантажівках "Руссо-Балт" або "Вайт". До 1921 р. виготовлялась на Путиловському заводі, а у 1922-1934 рр. - на заводі №8 ім. Калініна в Підлипках (під Московою), причому з 1928 р. - у модернізованому варіанті зразка 1915/1928 рр. (довжина ствола збільшена з 30 до 55 калібрів - але на нашому фото саме перший варіант, з коротким стволом).
Гармата встановлена на повозку для механічної тяги ЗУ-25 (прийнята на озброєння у 1925 р.). Повозка мала чотири відкидні станини і гвинтові домкрати для горизонтування на позиції.
Тягач - копія німецького "Ганомага" WD50. Про нього - трохи докладніше
Що бачимо на знімку? 76,2-мм зенітна гармата зразка 1914/1915 рр., знана також як гармата Лендера, або ж Тарновського-Лендера, а в радянські часи - як 8-К. До кінця 1917 р. виготовили 76 таких зеніток, частина з яких встановлювалась на вантажівках "Руссо-Балт" або "Вайт". До 1921 р. виготовлялась на Путиловському заводі, а у 1922-1934 рр. - на заводі №8 ім. Калініна в Підлипках (під Московою), причому з 1928 р. - у модернізованому варіанті зразка 1915/1928 рр. (довжина ствола збільшена з 30 до 55 калібрів - але на нашому фото саме перший варіант, з коротким стволом).
Гармата встановлена на повозку для механічної тяги ЗУ-25 (прийнята на озброєння у 1925 р.). Повозка мала чотири відкидні станини і гвинтові домкрати для горизонтування на позиції.
Тягач - копія німецького "Ганомага" WD50. Про нього - трохи докладніше
У 1922 р. Український раднаргосп висунув
пропозицію налагодити виробництво тракторів за взірцем німецького
"Ганомаг" WD50 на одному із заводів Таганрогу (у той час
Таганрог з округою належав до УСРР). Однак урядова Тракторна комісія рекомендувала
налагодити виробництво цих машин на Харківському паровозобудівному заводі
(ХПЗ).
Просто скопіювати німецький трактор не вдалось.
Річ у тім, що двигун WD50 був розрахований для роботи на бензині,
коли ж його перевели на гас (а саме на цьому паливі й передбачалось
експлуатувати трактори в Радянському Союзі) потужність знизилась з 50 до 38
к.с. Тому інженерам ХПЗ довелось перепроектувати двигун для підняття його
потужності. Гасовий двигун виявився важчим від оригіналу; крім того, частину
деталей трактора, що виготовлялись із кольорових металів, замінили сталевими й
чавунними. Маса машини зросла. Щоб не допустити зростання питомого тиску на ґрунт,
довжину гусениць (а з ними – і довжину рами трактора) збільшили. У такому
вигляді трактор впровадили у виробництво, присвоївши йому назву
"Комунар". Упродовж 1924-1931 рр. ХПЗ виготовив близько 2 тисяч
тракторів цього типу, причому у ході виробництва потужність поетапно
збільшували (за рахунок підвищення обертів двигуна) – спочатку до 75, а згодом до
90 к.с. "Комунар" при власній масі 8,25 т міг буксирувати причеп
масою до 6 т. Використовувався він в основному в лісовому господарстві,
надходив і до Червоної армії.
Коментарі
Дописати коментар