Четвертий "Дракон": артилерійський тягач Medium Dragon Mk.IV

 

Один з двох прототипів Medium Dragon Mk.IV, замовлених 1935 р.

Перші британські гусеничні тягачі серії Dragon були створені компанією Armstrong Siddeley. Тоді Vickers не була особливо зацікавлена в таких тягачах, віддаючи перевагу розробці й випуску танків. Однак 1928 року дві конкуруючі фірми об’єдналися, утворивши Vickers-Armstrongs. На той момент сімейство Dragon поділилося на Dragon, Medium і Dragon, Light. І це було лише початком. Надалі розвиток середніх тягачів пішов шляхом створення експортних танків Vickers-Armstrongs, розроблених під керівництвом Джона Карденa та Вівіана Ллойда.

 

Треба сказати, що Карден і Ллойд просували цю концепцію ще з часів створення танкеток. Вони вважали, що подібна машина має бути багатоцільовою. За допомогою нескладних дій танкетка перетворювалася на своєрідну подобу тягача — принаймні, легку піхотну гармату вона цілком могла тягнути. Згодом Карден і Лойд перенесли цю концепцію і на «патрульні» танки, отримавши серійні тягачі, які йшли на експорт.

 

Так само Карден і Лойд діяли й у випадку з легким експортним танком Vickers Mk.E («Шеститонним» - саме тим, що став основою для радянського Т-26 і польського 7ТР). У 1930 році виготовили два «комерційні трактори», що отримали позначення B12E1 і B12E2. Під цими позначеннями ховалися шасі Vickers Mk.E, мінімально доопрацьовані для використання як тягачі. Підбаштові коробки зняли, а замість бойового відділення з’являлася проста кабіна з сидіннями для обслуги. Щоб збільшити корисний об’єм, місце механіка-водія посунули вперед, поруч із ним також встановили сидіння.

Тягач B12E1
 

Між собою B12E1 і B12E2 відрізнялися невеликими деталями «салону», а головне — двигунами. B12E1 фактично являв собою перший дослідний зразок Vickers Mk.E з двигуном рідинного охолодження фірми Dorman потужністю 80 к.с. На танку він не прижився, але існувала ймовірність, що він підійде для тягача.

 

Тягач B12E2

Другий зразок, B12E2, був конверсією типового Vickers Mk.E з двигуном повітряного охолодження Armstrong-Siddeley. Цей варіант здавався найпростішим у виготовленні, але насправді саме він виявився найгіршим. Адже двигун Armstrong-Siddeley на танку перегрівався, що, до речі, стало однією з ключових причин відмови британських військових від Vickers Mk.E. Вони забракували й обидва трактори, які випробовувалися у 1931–32 роках, попри те що їх поступово доопрацьовували.

 

Можна сказати, що вони не сподобалися нікому. На тлі Medium Dragon Mk.III «комерційні» трактори виглядали зовсім убого — у такому вигляді вони абсолютно не надавались на роль середніх артилерійських тягачів (для 127-мм гармат і 152-мм гаубиць). Деякий час британські військові вважали, що їм вистачить Medium Dragon Mk.III; останні такі тягачі замовили 1933 року. Але здоровий глузд підказував, що потрібна новіша машина, адже шасі середніх «Драконів» уже морально застаріло.

 

7 березня 1935 року з Vickers-Armstrongs уклали контракт на виготовлення двох артилерійських тягачів Medium Dragon Mk.IV. Отримані машини разюче відрізнялися від B12E1 і B12E2 — спільного в них було небагато. Замість двигуна Armstrong-Siddeley встановили дизельний мотор фірми AEC потужністю 90 к.с., який краще підходив для таких завдань. Розмістили його в кормовій частині корпусу, а з обох боків від нього облаштували місця для обслуги. Така компоновка виявилася значно вдалішою, особливо з погляду використання внутрішнього об’єму.


Один з двох прототипів Medium Dragon Mk.IV, замовлених 1935 р.
 

По суті, ці тягачі мали досить віддалений стосунок до Vickers Mk.E. Навіть ходова частина у них мала певні відмінності. Підвіску переробили, при цьому останній опорний коток, як і на Vickers Mk.E, зробили суцільнометалевим. Подібно до Medium Dragon Mk.III, на бортах корпусу з’явилися укладки для снарядів, зручні для роботи розрахунків. Механік-водій тепер розташовувався по центру, що дозволило розмістити з боків ще два сидіння. У підсумку вийшов тягач, який міг повноцінно замінити своїх попередників.





 

За результатами випробувань двох зразків Medium Dragon Mk.IV 9 червня 1936 року з Vickers-Armstrongs уклали другий контракт. Тепер планували отримати 10 таких тягачів. Дивуватися таким мізерним обсягам не варто: на той момент це було нормою, адже не надто багата британська армія могла дозволити собі лише пробні партії. Найважливішим у цій історії було те, що всі випущені Medium Dragon Mk.IV опинилися у бойових частинах.



 

У 1940 році їх відправили у складі BEF (Британського експедиційного корпусу) до Франції, де вони й залишилися в червні 1940 року, ставши німецькими трофеями. Утім, поставками для англійців справа не обмежилася. 18 Medium Dragon Mk.IV замовила для Індії, а 23 тягачі придбав Китай. Таким чином, з урахуванням двох прототипів виготовили 53 машини — не так і мало.



 

Надалі британська армія, як це не дивно, відмовилася від гусеничних артилерійських тягачів. І сказати, що британці помилилися, не можна. Подібно до італійців, вони закрили питання за рахунок використання колісних тягачів. AEC Matador O853, виробництво яких почалося у 1938 році, цілком закрили потребу в тягачах для середньої артилерії.

Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9

Приватбанк: 5168 7456 7352 6783

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Як росіяни намагались створити скрєпний HIMARS і що з цього вийшло

Перший "сапог", або ж совєтський "Панцершрек"

Польський малий калібр: для моря і для суходолу