NOMADS - новий ЗРК норвезької школи
Не виключено, що ППО України посилить ще один тип ЗРК – NOMADS. Ця система є новою, вона щойно почала постачатись стартовому замовнику –
Норвегії. Зрештою, і створена вона в Норвегії, фірмою «Конгсберг». При цьому
використовувався досвід створення ЗРК NASAMS і той же підхід – інтеграція елементів «з полиці», від
різних виробників і з різних країн. Це як обираєш тканину для костюма,
підкладку, ґудзики тощо – щоб зшити саме такий, який тобі до смаку (і по
кишені). Отже, з чого складений NOMADS (𝗡ati𝗢nal 𝗠aneuver 𝗔ir 𝗗efence 𝗦ystem – та я все ж думаю, що перші дві літери
треба розшифровувати як 𝗡𝗢rwegian)?
Оскільки NOMADS створювався для ППО сухопутних військ, то він мав би бути самохідним. З
огляду на рельєф і природно-кліматичні умови Норвегії, ідеальним було б
гусеничне шасі. І бажано недороге. Спочатку
норвежці збирадись монтувати цей ЗРК на базі M113F4 – черговій норвезькій модифікації відомого БТР
(найдовший – сім котків – варіант М113). Однак згодом вибір зробили на користь
нового БТР PMMC (Protected Mission Module Carrier) G5
німецької фірми «Фленсбурген Фарцойгбау» – Норвегія стала стартовим замовником
цих БТР, які створювались як концептуальна заміна М113. Базою для ЗРК
служить один з варіантів G5 – ACSV (Armoured Combat Support Vehicle). Цей варіант має «обрізаний»
броньований корпус, а замість десантного відділення – вантажну платформу, на
якій можна перевозити 8,5 т вантажу або встановити стандартний 10-футовий контейнер.
Норвегія у 2018 р. замовила 51 транспортер ACSV (з перспективою збільшення замовлення до 75-150 екземплярів). На їх базі
будуть виготовлятись спецмашини різного призначення – у тому числі і ЗРК NOMADS. Крім них наразі замовлені самохідні радари ППО «Граунд Мастер 200ММ/С» (8
з постачанням у 2025 р.) і БРЕМ (7 з опціоном ще на дві, постачатимуться у 2027
р.).
Як засіб ураження для NOMADS обрали ракету IRIS-T. Перші рендери (ще на шасі M113F4) показували бойову машину з двома двозарядними пакетами
ракет, які для пуску переводились з горизонтального положення у вертикальне.
Однак зрештою зупринились на схемі з похилими під кутом 45° двозарядними пусковими
пакетами, причому нерухомими у вертикальній площині. Чому відмовились від
вертикального пуску? Вочевидь, вони вирішили, що для ракет малої дальності
похилий пуск є більш вигідною схемою порівняно з вертикальним, бо не змушує
витрачати дорогоцінні частки секунди на доворот ракети в бік цілі. Зменшився і
час переведення пускової установки в бойове положення – не треба витрачати час
на підйом пакетів ракет. Крім
того, така схема дозволяє використовувати інші типи ракет, не пристосовані для
вертикального пуску, і завдяки цьому розширити потенційний арсенал засобів ураження. Остання якість дуже згодилась, але про це
– трохи нижче. Однак тепер незрозуміло, як пускова установка наводиться по
азимуту. Скільки я не роздивлявся фото і відео – немає жодних ознак того, що бойовий
модуль поворотний. Тож як реагуватиме ЗРК на загрози з різних напрямків –
неясно.
Бойова машина обладнана трикоординатною РЛС
XENTA-M з активною ФАР і дальністью виявлення цілей понад 50 км, виробництва
данської фірми «Вейбель Сайєнтіфік». Додатково на бойовому модулі
встановлена дистанційно керована установка з 12,7-мм кулеметом, а також
телевізійною, тепловізійною камерами і лазерним віддалеміром. Вона може
згодитись для відстрілу малих дронів.
Увесь модуль ЗРК виконаний автономним, і може
встановлюватись на шасі інших типів – за бажанням замовника. NOMADS може взаємодіяти з ЗРК NASAMS чи іншими типами ЗРК НАТО завдяки наявності апаратури
обміну даними «Лінк 16».
Норвегія замовила шість бойових машин NOMADS для зенітної батареї артдивізіону бригади «Північ», три з них уже
поставлені. Однак отримати ракети IRIS-T для них виявилось неможливо – уся поточна продукція цих ракет йде в
Україну. Тож обрали іншу ракету – АІМ-9Х Block II, найновішу модифікацію американського «Сайдвіндера». У схожій комплектації
планують замовити ЗРК NOMADS Нідерланди – теж з ракетами «Сайдвіндер», але, можливо, зі збільшеною кількістю ракет, готових до пуску на бойовій машині. Ці комлекси мають зайняти нішу між
самохідними ЗРК SWP на шасі бронеавтомобілів «Феннек» і ЗРК NASAMS. А у червні 2024 р. з’явились повідомлення про можливу закупівлю
комплексів NOMADS Німеччиною для України. Ризикну припустити, що у цьому випадку як шасі
оберуть автомобіль підвищеної прохідності – бо це дешевше. Але поживемо –
побачимо.
Оновлення від 08.11.2024
Деякі уточнення стосовно ЗРК NOMADS. Насамперед мушу визнати свою помилку стосовно ракет для норвезьких комплексів - вони таки використовуватимуть IRIS-T, принаймні попервах. Річ у тім, що ПС Норвегії придбали такі ракети для мисливців F-16. Але "Файтінг Фалкони" зняли з озброєння у 2022 р., а F-35A не можуть застосовувати такі ракети. Тож IRIS-T використовуватимуться в ЗРК, а вже після вичерпання запасів їх замінять АІМ-9Х.
І трохи подробиць щодо самої бойової машини. Шасі ACSV G5 має довжину 6928 мм, ширину 2996 мм і висоту 3050 мм. Його власна маса становить 18 тонн, а максимальна - 26,5 т. Машина обладнана дизелем MTU 6V199 TE21 потужністю 625 к.с. з крутним моментом 2400 Нм, зблокованим в павер-пак з автоматичною коробкою передач ZF LSG 1000HD (шість передач вперед і дві - назад). Максимальна швидкість становить 74 км/год, а запас ходу - 600 км (плюс 12 годин бойової роботи на позиції завдяки наявності допоміжної силової установки). Машина може долати рів завширшки 2300 мм, вертикальну стінку заввишки 1000 мм, брід завглибшки 1200 мм, схил під нахилом 60%.
Додаткове озброєння бойової машини - дистанційно керований модуль Protector норвезької фірми Kongsberg з 12,7-мм кулеметом, додатково обладнаний глушилкою дронів.
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете
докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 4731 2196 4166 1818
Коментарі
Дописати коментар