"Сорокап'ятка" для експорту
Попри завантаженість замовленнями для вермахту, німецькі
фірми у 1930-х роках проєктували і деякі зразки озброєння і військової техніки,
орієнтовані на експорт. Сьогодні – про один (точніше, два) з них.
У середині 1930-х років стало очевидно, що в
середньостроковій перспективі 3,7 cm Pak, основна німецька протитанкова гармата, застаріє – адже французи почали
масово випускати танки з бронею завтовшки 40 мм. Її 3,7 cm Pak могла пробивати, але лише на коротких дистанціях — 200–300 метрів. Тому
з’явилася нова вимога до протитанкової артилерії: тепер вона мала уражати
40-міліметрову броню на відстані 700 метрів. Роботи за цією темою, утім,
просувалися дуже повільно, і здебільшого ними займалася компанія Rheinmetall-Borsig. Але поряд з цим обидва провідні
зброярські концерни доволі активно розробляли гармати
на експорт, у тому числі й протитанкові. І якщо у випадку з розробкою 47-мм
гармати Rheinmetall-Borsig дані доволі уривчасті, то 45-мм протитанкова гармата Krupp збереглася принаймні у вигляді документів. Вибір калібру прямо вказує, що гармата
явно створювалася не для німецької армії, оскільки однозначно призначалася на
експорт
За наявними інформацією, роботи над
гарматою 4,5
cm Pak L/50 почалися у 1936 році. Утім, результати почали
з’являтися пізніше — у 1938 році. Докладних даних про боєприпаси немає. За балістичними
характеристиками гармата, ймовірно, була близькою до радянської «сорокап’ятки»:
довжина ствола – 46 калібрів в радянської і 50 в німецької, початкова швидкість
снаряда – відповідно, 760 і близько 750 м/с.
Бронепробиття у «сорокап’ятки» було
майже таким самим, як у 3,7 cm Pak,
зате осколково-фугасний снаряд — у рази потужніший.
У підсумку в Krupp вийшла класична
легка протитанкова гармата, яка за ТТХ була дуже близькою до «сорокап’ятки».
Бойова маса 4,5 cm Pak L/50 становила 500 кг, що
було цілком нормально для того часу. На відміну від 3,7 cm
Pak, затвор у експортної гармати рухався не в горизонтальній, а
у вертикальній площині, також з’явився дульний гальмо (що радше мінус, ніж
плюс).
Абсолютно іншим був щит гармати —
більш розвинений і без відкидної верхньої частини. 4,5 cm
Pak L/50 створювалася з розрахунком на використання механічної
тяги, тому оснащувалася колесами з пневматичними шинами.
Паралельно з розробкою
протитанкової гармати велися роботи й над танковою гарматою 4,5 cm L/50 m.K.A.V.
Цю систему створювали для встановлення в експортний середній танк m.K.A. (mittlerer Kampfwagen für Ausland — «середній танк
для експорту»). Головним конструктором танка був Еріх Вольферт.
Танкова гармата успадкувала балістику
причіпної системи. Фактично ж це була нова гармата — без
дульного гальма та з традиційними для німецьких танкових систем
конструктивними рішеннями.
Гармата, безумовно, була непоганою і цілком могла здобути
експорті контракти. Але в Управлінні озброєнь сухопутних військ вермахту остерігалися
ситуації, коли німецькі концерни нароблять гармат і танків для тих країн, з
якими потім доведеться воювати. Тому у 1937–1938 роках з’явилася маса обмежень,
які фактично закрили Krupp шлях на експорт
перспективними розробок. Тож ці протитанкові/танкові гармати лишилися дослідними зразками.
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 5168 7456 7352 6783




Не "взірець", а зразок техніки.
ВідповістиВидалити