Німець з австрійським родоводом: Sd.Kfz. 254
Ідею поєднання
в одній машині переваг колісного та гусеничного ходу в 20-30-ті роки минулого
століття намагались реалізувати багато конструкторів. Одним із варіантів її
реалізації стала схема з колісним ходом, який піднімався. Реалізувати її
пробували в кількох країнах, але далі прототипів справа не пішла. Єдиною
машиною такої схеми, взятою на озброєння та запущеною в серійне виробництво,
став австрійський всюдихід «Заурер» RR-7, що служив у вермахті під позначенням
Sd.Kfz. 254.
На початку 1935 року австрійська армія звернулася до фірми «Заурер-Верке» з
пропозицією спроєктувати транспортний засіб високої прохідності, здатний
перевозити 4000 кг вантажу (2000 кг на самій машині та стільки ж на причепі). У
березні наступного року вимоги конкретизували: машину слід було проєктувати за
колісно-гусеничною схемою. «Джерелом натхнення» став тягач «Краус-Маффей»
MSZ-201 — малосерійна машина, що випускалася в Німеччині за ліцензією
французької фірми «Шенар-Вокер». Це був колісний тягач, трансформований у
напівгусеничний (опорний візок з напрямним колесом монтувався перед задньою
віссю і за потреби опускався на ґрунт; далі на цей візок та заднє колесо
надягалася гусенична стрічка). На початку 1930-х років випустили всього 24
таких тягачі, один із яких був куплений Австрією.
Однак австрійські військові вважали компоновку MSZ-201 палліативом, до того
ж не зовсім вдалим. Вони вимагали від конструкторів «Заурера» створити машину,
у якій колісний та гусеничний приводи не доповнювали б один одного, а були б
абсолютно окремими, працюючи по черзі. У специфікації прямо зазначалося, що
тягач має бути «номінально гусеничним, а при русі по дорогах з гарним покриттям
використовувати опускні колеса». Тобто в результаті повинна була вийти
конструкція зі змінним ходом — подібно до шведського легкого танка «Ландсверк»
L-30.
Прототип тягача з фірмовим позначенням RR-6 (Räder-Raupen, тобто
«колісно-гусеничний») був готовий у листопаді 1936 року. Випробування пройшли
цілком задовільно, і вже в січні 1937 року австрійська армія замовила 160
серійних тягачів RR-7, присвоївши їм армійське позначення M36 gg 2/2t ZgWg. До
аншлюсу Австрії в березні 1938 року фірма встигла виготовити п’ять прототипів і
15 серійних тягачів, жоден із яких ще не був прийнятий замовником. Усіх їх
«успадкував» вермахт. Виникло питання: а на що, власне, придатні ці чудернацькі
машини?
На службі Третього рейху
Сучасний тягач з оригінальною ходовою частиною, яка виявилася цілком
працездатною, викликав жвавий інтерес серед німецьких військових. Проте
використовувати його за прямим призначенням вони не збиралися. Місце
артилерійських тягачів у парку транспортних засобів вермахту було міцно зайняте
сімейством напівгусеничних машин, дешевших у виробництві та простих в
експлуатації. Але в квітні 1938 року комісія вермахту, що оглядала завод
«Заурер», дійшла висновку: компактний і мобільний тягач цілком може стати базою
для машини передових артилерійських спостерігачів. Для цього його слід було обладнати
броньованим кузовом та відповідним обладнанням для спостереження і зв’язку.
Як підрядника залучили фірму «Даймлер-Бенц» — вона мала спроєктувати та
виготовити броньований кузов для машини, що отримала позначення RR-7/2.
Паралельно зустрічається й позначення RK-7 — Räder-Kettenfahrgestell. Воно
означало те ж саме, що і Räder-Raupen, тобто «колісно-гусеничний», але в
термінології, прийнятій у Німеччині, а не австрійській. У червні 1938 року
кілька шасі RR-7 відправили на завод «Даймлер-Бенц» у Берліні-Марієнфельді.
Приблизно в той же час три шасі прибули на Куммерсдорфський полігон для випробувань.
Після їх успішного завершення Управління озброєння сухопутних військ у
листопаді 1939 року підписало контракт із фірмами «Заурер-Верке» та
«Даймлер-Бенц», який передбачав постачання 140 бронемашин. За контрактом
«Заурер» виробляв шасі, а «Даймлер-Бенц» — броньовані кузови та здійснював
остаточне складання виробів.
У системі позначень машин вермахту RR-7/2 отримала індекс Sd.Kfz. 254.
Повна назва машини була по-вермахтівськи «лаконічною»: gepanzerter
Artillerie-Beobachtungskraftwagen auf Fahrgestell RR7 — «броньована машина
артилерійських спостерігачів на шасі RR7». Пізніше із назви зникло згадування
про артилерію, зате з’явилося позначення середнього класу: mittlerer
gepanzerter Beobachtungskraftwagen (Sd.Kfz. 254) auf Räder-Kettenfahrgestell
RK7 — «середня броньована машина спостерігачів (Sd.Kfz. 254) на
колісно-гусеничному шасі RK-7».
За контрактом поставки Sd.Kfz. 254 мали розпочатися в квітні 1940 року, але
через необхідність внесення змін у конструкцію та затримку поставок
комплектуючих перші серійні машини були готові лише в червні. Основна маса
машин була здана до кінця року, але останню партію передали лише в травні
1941-го. Загалом випустили 128 машин (зустрічаються і цифри 129), причому
замовлення на шасі «Заурер» виконали повністю, а броньовані кузови отримали не
всі з них.
Конструкція
Машина артилерійських спостерігачів Sd.Kfz. 254 має комбіноване
колісно-гусеничне шасі. Колісна частина складається з чотирьох коліс, що
опускаються і піднімаються на спеціальних важелях. Передня пара коліс керована,
задня — ведуча. Колісний хід вважався допоміжним і призначався для руху по шосе.
Гусеничний хід для одного борту складається з шести опорних котків малого
діаметра, трьох підтримуючих роликів, ведучого колеса переднього розташування
та напрямного — заднього. Ширина гусениці — 240 мм. Чотири середні опорні котки
зблоковані попарно у дві візки на гвинтових пружинах, передній і задній котки
мають індивідуальну важільну підвіску.
Заміна ходу з колісного на гусеничний можлива не лише на стоянці, а й у
русі зі швидкістю до 40 км/год (на практиці — до 20 км/год). Процес займав 4-7
секунд. Кліренс при цьому зменшувався з 30 см (на колісному ході) до 24 (на
гусеничному).
Корпус Sd.Kfz. 254 конструктивно нагадував корпус іншої бронемашини
аналогічного призначення — напівгусеничної Sd.Kfz. 253. Товщина броні: лоб —
14,5 мм, борти та корма — 10 мм, дах і днище — 5,5 мм.
Корпус поділявся на два відділення — моторно-трансмісійне та бойове. У першому,
розташованому попереду, встановлювався чотирициліндровий рядний дизельний
двигун рідинного охолодження «Заурер» CRDv (робочий об’єм 5,3 л, максимальна
потужність 70 к.с. за 2000 об/хв). Механічна коробка передач мала п’ять передач
вперед і одну назад. Доступ до двигуна забезпечувала відкидна кришка люка на
даху моторно-трансмісійного відділення. Через ліву стінку виведена вихлопна
труба з глушником, протягнута над гусеницею вздовж лівого борту до корми.
Радіатор двигуна закритий суцільним бронелистом, тому охолоджувальне повітря
засмоктувалося в моторний відсік знизу.
У бойовому відділенні спереду праворуч — місце механіка-водія, ліворуч —
командира. Огляд забезпечує вікно з бронезаслінкою та оглядовим приладом. У небойовій
обстановці заслонка відкидалася. Подібні оглядові прилади є і в бортах.
Механік-водій керував машиною за допомогою керма на колісному ході та важелів
бортових зчеплень на гусеничному.
Для посадки та висадки особового складу в нижній частині розширених догори
бортів бойового відділення з правого боку є трапецієвидний люк, кришка якого
відкидається вниз. Ще два люки (прямокутний і круглий) на даху бойового
відділення, а в кормі — двостулкові дверцята. Всередині могло розміститися до
п’яти (за іншими даними — до семи) солдатів. Штатний екіпаж складався з чотирьох
осіб: командир, механік-водій та два спостерігачі.
Основним засобом спостереження була стереотруба SF 14 ZG-1. Sd.Kfz. 254
комплектувалася радіостанціями FuG 4, FuG 8 і FuG Spr.Ger. «F».
Середньохвильова радіостанція FuG 8 забезпечувала дальність 30 км у режимі
радіотелефону і 50 км — у радіотелеграфі.
Штатного озброєння Sd.Kfz. 254 не передбачалося — лише кріплення для
пістолета-кулемета MP 38 і шести магазинів. Часто машини доозброювалися
кулеметом MG 34.
Бойове застосування
На відміну від машин Sd.Kfz. 253, що надходили у частини штурмової
артилерії, Sd.Kfz. 254 поставлялися в моторизовані артилерійські полки танкових
дивізій. Навесні 1941 року найбільший парк таких машин (не менше 15 одиниць)
мав 76-й артполк 6-ї ТД. Дані про наявність Sd.Kfz. 254 в частинах наведена в
таблиці:
Дивізія |
Полк |
Кількість Sd.Kfz. 254 |
1-ша ТД |
73-й моторизований артилерійський |
9 |
2-га ТД |
74-й моторизований артилерійський |
1 |
6-та ТД |
76-й моторизований артилерійський |
15 |
7-ма ТД |
78-й моторизований артилерійський |
1 |
8-ма ТД |
80-й моторизований артилерійський |
8 |
9-та ТД |
102-й моторизований артилерійський |
6 |
11-та ТД |
119-й моторизований артилерійський |
13 |
14-та ТД |
4-й моторизований артилерійський |
7 |
15-та ТД |
33-й моторизований артилерійський |
2 |
16-та ТД |
16-й моторизований артилерійський |
7 |
19-та ТД |
19-й моторизований артилерійський |
1 |
Цей список дає нам число у 70
машин Sd.Kfz. 254, хоча виготовили їх майже вдвічі більше — і навряд чи до початку
операції «Барбароса» вони зазнали якихось втрат. Ймовірно, частина Sd.Kfz. 254 перебувала на складах, а частина просто уникла обліку.
Бойовий дебют Sd.Kfz. 254 відбувся під час кампанії на Балканах у квітні
1941 року. У складі вермахтівських з’єднань машини брали участь на початковій
стадії війни проти СРСР, а в 15-й ТД — у Північній Африці. Досвід показав
недостатність озброєння. Відомо про кілька польових модифікацій із танковими
баштами (від Pz.Kpfw. I, а також трофейних Т-26 і Т-38).
Фронтова кар’єра колісно-гусеничних машин була недовгою — через малу чисельність, складність обслуговування та нестандартне паливо до 1943 року в строю залишалися лише поодинокі Sd.Kfz. 254. Їх замінили модифікації танків (Panzerbeobachtungswagen III, IV) і напівгусеничні БТР (Sd.Kfz. 250/5, Sd.Kfz. 251/18).
Останній епізод «бойового застосування» Sd.Kfz. 254 стався за кілька років після закінчення Другої світової війни. Механік Франтішек Углік із чеського містечка Ліне у 1950 році роздобув
«бронетранспортер», який вже був у поганому стані. Таємно від оточення він
витратив три роки, щоб привести машину в робочий стан. «День Д» настав 25 липня
1953 року. Углік посадив у броньовик свою дружину, двох дітей і чотирьох
знайомих і вирушив до кордону. Успішно прорвавши три лінії дротяних
загороджень, він в’їхав на територію ФРН і зупинився лише за 30 кілометрів від
кордону. Згодом Углік емігрував до США, а його «Танк свободи» демонстрували на
численних виставках.
Тактико-технічні дані машини артилерійських спостерігачів Sd.Kfz. 254
Екіпаж, чол. |
4 |
Бойова маса, кг |
6400 |
Довжина, мм |
4560 |
Ширина, мм |
2070 |
Висота на гусеницях/на колесах,
мм |
1960/2200 |
Кліренс на гусеницях/на колесах,
мм |
240/300 |
Потужність двигуна, к.с. |
70 |
Максимальна швидкість на
гусеницях/на колесах, км/год |
30/60 |
Запас ходу на гусеницях/на колесах,
км |
90/400 |
Шановні читачі, якщо моя писанина вас зацікавила – можете докинути трошки на книжечки: https://buymeacoffee.com/andrijkhar9
Приватбанк: 5168 7456 7352 6783
Коментарі
Дописати коментар